به گزارش «نود اقتصادی»، بررسی روند دلار در شش ماهه ابتدایی سال جاری نشان میدهد که نوسان این ارز محدود شده و بازار ساز در محدوده مثبت و منفی ۵ درصد آن را حفظ کرده است. برای اقتصادی مانند اقتصاد ایران که دلار یک لنگرگاه اسمی بوده و نقش مهمی در ایجاد انتظارات تورمی دارد، «نوسانات» آن مهمتر از «قیمت» آن خواهد بود و به تبع کنترل نوسانات آن نیز مهم تر از کنترل قیمت آن خواهد بود.

کمترین قیمت دلار در شش ماهه اخیر در حدود ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان بوده و در بالاترین قیمت ممکن نیز توانسته ۵۱ هزار تومان را برای مدت کوتاهی لمس کند. این تغییرات نشان می‌دهد که نرخ ارز در یک کریدور که احتمالا منطقه مهم آن ۴۹ هزار تومان بوده قرار گرفته و کف و سقف این کریدور نهایتا منفی یا مثبت ۵ درصد است.  

کارشناسان معتقدند ایجاد این کریدور قیمتی اتفاقی نیست و قطعا تمایل سیاست گذار ارزی کشور یعنی بانک مرکزی در حفظ آن تاثیر گذار بوده است. کریدور قیمتی، مداخلات موثر بازارساز را ممکن کرده است، چرا که زمان خروج از روند تعادلی چه به صورت افزایشی و چه به صورت کاهشی سیگنال های لازم را صادر میکند.

فراتر از بازارساز، کریدور قیمتی به بازار و فعالان آن نیز در تشخیص موقعیت خرید و موقعیت فروش کمک میکند. شاید به همین دلیل است که دلالان با نزدیک شدن قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان بیش از پیش فروشنده میشوند. به عنوان مثال در ابتدای هفته‌ای که گذشت، دلار به ۵۰ هزار نزدیک شده بود اما روز گذشته به ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان نیز رسید و مجددا بازار راکد شد. به نظر میرسد که  ۴۹ هزار تومان منطقه حفاظت شده دلار بوده و به عنوان قیمت اصلی کریدور قیمتی دلار پذیرفته شده است.

بررسی های خبرنگار «نود اقتصادی»، نشان میدهد که در شش ماه اخیر قیمت دلار بیش از ۱۶۰ روز زیر کانال ۵۰ هزار تومان بوده و تنها ۲۴ روز بالای این کانال را لمس کرده است. همچنین از ۱۶۰ روزی که قیمت پایین تر از ۵۰ هزار تومان بوده، بیش از ۱۴۰ روز آن‌را در کانال ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان سپری کرده است. این روندها به خوبی نشان میدهد که بازارساز در حفظ منطقه قیمتی که ایجاد کرده است، موفق بوده و به نوعی آن را به فعالان بازار نیز تحمیل کرده است.

نوسانات دلار هم اکنون به همین «منطقه قیمتی» تقلیل پیدا کرده که این مهم پیام خوبی برای فعالان اقتصادی و  اقتصاد کلان است. به طور کلی  تغییرات زیاد قیمت دلار عمدتا به عنوان یکی از پارامتر های موثر بر بی نظمی اقتصاد  شناخته میشود  که در شش ماه اخیر کنترل شده است.