به گزارش «نود اقتصادی» رشد ماهانه نقدینگی در پایان اردیبهشت 1402 در حدود 0.8 درصد بوده که این رقم آخرین بار در فروردین 1398 تکرار شده بود. فروردین 1398 هنوز اقتصاد کشور در مرحله جهش متغیر‌های پولی قرار نگرفته بود و میانگین تورم نیز حداقل 15 درصد از تورم فعلی کشور پایین تر بود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت رشد نقدینگی اردیبهشت 1402 اقتصاد کشور را به کنترل و کاهش تورم امیدوار می‌کند. البته کاهش نرخ رشد نقدینگی تنها محدود به اردیبهشت نبوده و روند کاهشی آن از شهریور 1401 درست زمانی که رشد ماهانه در محدوده 3.6 درصد بود، آغاز شد و رفته رفته به محدوده 0 تا 1 درصد تنزل پیدا کرد. اردیبهشت هشتمین ماه پی در پی است که نرخ رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده و نمود آن نیز در اعداد تورمی خرداد ماه سال جاری دیده می‌شود.

کنترل نقدینگی دستاورد «محدودیت ترازنامه بانک‌ها» بوده که بانک مرکزی به خصوص در ماه‌های اخیر به آن مبادرت داشته است. از آنجا که سیستم بانکی خالق بخش عظیمی از نقدینگی موجود در اقتصاد است، مشاهده می‌شود که محدودیت در ترازنامه آن‌ها و جلوگیری از رشد دارایی و بدهی نظام بانکی در نهایت نمود بارزی در کنترل تورم خواهد داشت.

رویه فعلی بانک مرکزی نشان می‌دهد که این بانک تلاش جدی در کنترل نقدینگی و توفیقات مناسبی در این مهم داشته و در صورت ادامه وضعیت فعلی کنترل تورم نیز دور از انتظار نخواهد بود. در  8 ماه اخیر ( از شهریور 1402 تا اردیبهشت 1402 ) میانیگن نرخ رشد نقدینگی به صورت ماهانه در حدود 1.5 درصد بوده و در مقابل در 8 ماه قبلی این عدد (دی 1400 تا شهریور 1401) بیش از 2.8 درصد بوده است که نشان از چرخش روند افزایشی نقدینگی و متعاقب آن کنترل تورم در ماه‌های آینده را دارد.