به گزارش «نود اقتصادی» سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان روز دوشنبه در سفری به آمریکای لاتین وارد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا شد.

پس از ونزوئلا، کشورهای کوبا و نیکاراگوئه مقصدی بعدی سفر رئیس‌جمهور است. بررسی وضعیت تجارت ایران و این سه کشور نشان می‌دهد در حوزه کالاهای غیرنفتی روابط کشورمان با این سه کشور حجم پایینی داشته است، به‌طوریکه طی سال‌ گذشته ایران به کوبا و نیکاراگوئه هیچ صادراتی نداشته و فقط ونزوئلا مقصد کالاهای غیرنقتی کشورمان بوده است.

طبق آمارهای گمرکی، طی سال ۲۰۲۲ درحالی حجم واردات سه کشور مذکور بیش از ۲۹ میلیارد دلار بوده که حجم صادرات ایران به ونزوئلا ۱۱۸ میلیون دلار و به دو کشور دیگر صفر بوده است. به عبارتی، از واردات ۲۹ میلیارد دلاری این سه کشور، سهم ایران ۴/. درصد (کمتر از نیم درصد) بوده است.

قابل ذکر است رئیس‌جمهور کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با همتای ونزوئلایی خود تاکید کرده است که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور از ۳ میلیارد دلار در حال حاضر به ۱۰ میلیارد و سپس در نهایت به ۲۰ میلیارد دلار در سال قابل افزایش است.

با توجه به حجم ناچیز واردات کالای غیرنفتی ایران از ونزئلا (۸۱۵ هزار دلار) و صادرات غیرنفتی ۱۱۸ میلیون دلاری به این کشور، مشخص است که رقم اشاره شده توسط رئیس‌جمهور مربوط به تجارت دوجانبه نفتی است.