به گزارش «نود اقتصادی» امام خمینی(سلام الله علیه) فرمودند:« ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت. این ها برپادارندگان سلطه ابرقدرت ها هستند و سرسپردگانی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی شوند! «رئیس محترم مجلس شورای اسلامی» درنامه شماره16017/ه ب در مورخه ی1/3/1402 حطاب به «ریاست محترم جمهوری آیت الله دکتررئیسی»اعلام نمودند که تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمت‌گذاری کالاها »غیرقانونی است دراین نامه، مصوبه هیت وزیران مبنی بر تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمت‌گذاری کالاها توسط بانک مرکزی را مغایر قانون دانسته است. بنابراین و طبق نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور، نظام ارزی کشور «شناور مدیریت شده» می‌باشد و بانک مرکزی مجاز به تثبیت نرخ‌ها در سامانه نیما نیست. ضمن اینکه بانک مرکزی حق تعیین نرخ تسعیر ارز و اعلام این نرخ برای قیمت گذاری محصولات را ندارد و این کار مغایر قانون است.!! واقعاً جای تاسف است که انسان مشاهده می کند که « خودی ها» هم هنوز نتوانسته اند درک کنند که بافته های کاذب اقتصاد سرمایه داری اغوا بزرگ است و از آن تاسف بارتر اینکه مسئولین نیز چشم بسته تصمیم سازی ها و سیاست سازی های بدنه کارشناسی ( حتی از جنس خودی و متدین) را می پذیرند و تبدیل به سیاست و تصمیم گیری می کنند.یکی از نسخه ها و دروغ های بزرگ نظام سرمایه داری برای کشورهای جهان سومی که عنان اقتصاد آنها بدست سلطه گران ارز در بازار جهانی است همین « نظام ارزی شناور مدیریت شده» می‌باشد.نسخه ای کامل برای ایجاد زلزله در اقتصاد جهان سوم و جلوگیری از هرگونه ثبات است.

از دیدگاه اقتصاد اسلامی و حتی اقتصاد متعارف سنتی «نظام تسعیر»یا به زبان ساده تر «نظام ارزش گذاری» زیر بنا و فنداسیون نظام اقتصادی و متّکای نظام برنامه ریزی اقتصادی است و دو رکن دارد: -- نظام قیمت گذاری کالا و خدمات -- نظام قیمت گذاری و ارزش گذاری وسیله مبادله(پول و ارز).نظام قیمت گذاری کالا و خدمات جز در چند قلم، که آن هم پلکانی مرتباً در مسیل متلاطم مسابقه تورمی روند فزاینده ای دارند، که بالکل رها و قیمت گذاران کلاً بخش خصوصی هستند. و دولت هم فقط یک نظاره گر خلع سلاح شده است.نظام تسعیر پول ملی و ارز نیز "به دست بخش خصوصی دادن" دیگر حُکمِ خواندن فاتحه برای کل اقتصاد و زیرآب زنی نظام و حاکم کردن نظام ورشکسته نئو لیبرالیسم بر جان و مال جامعه اسلامی است. در شرایط نابسامانی، با رها سازی این مبنا هرگونه برنامه خوب و بد را بسان بنا کردن بهترین ابراج و قصور بر "رماد" و و«رمل» و بر ستون های متزلزلِ پوست پیازی است و به مصداق مَثَل «پوست خربزه اندازی زیر پای کل آحاد ،تولید کننده،مصرف کننده و دولت »و دادن عنان به دست بخش غیر مولد است. در شرایط برابر رقابت معنا دارد، در شرایط نابرابری ، رقابت عین ظلم به ضعیف است.با وجود بخش حاکم غیر مولّد و حتی انحصارگران بخش مولّد طرح قیمت رقابتی چه معنایی دارد؟ در این شرایط قیمت رقابتی یعنی حاکم کردن قوی و محکوم کردن ضعیف است.آن هم کدام قیمت؟ قیمت نیمایی یا قیمت مرکز مبادله ارز و طلا که محل جولان انحصارگران عرضه ارز(انحصار فروش) و یا انحصارگران تقاضای ارز( انصار خرید) در دو سطح ساختگی به مصداق کلمه « زَبَد» است؟! معنای این نامه این است که ساخت زیر بنای اقتصاد جمهوری اسلامی و جان و مال و عِرض مردم را به دست سوداگران واردات و صادرات بدهیم. با کدام رقابت و با کدام مدیریت؟ با رقابت بین دو ابر قدرت، آن هم فعالان عمدتاً بخش غیر مولد  و همچنین با مدیریت سوداگران بخش خصوصی که برای آنها که هم در رفت و هم در برگشت از قِبَلِ انتقال ارز سود می برند  و برای آنها فرقی نمی کند که دلار و یورو 60 هزار یا 42 هزار توان و یا... باشد.! رئیس بانک مرکزی جدید با تاسیس مرکز مبادله ارز و طلا فاتحه  بازار نیمایی را خواند وچه بسا فردا باز پس از شکستن تاب آوری قیمت ارز توافقی این مرکز بی حاصل و جولانگاه سوداگری، مثل سرنوشت نظام قیمت گذاری چند قلم کالا و خدمات ، که پلکانی مرتباً در مسیل متلاطم مسابقه تورمی روند فزاینده ای پیدا کرده اند، دوباره جولانگاه جدیدی دیگر بنا کنند تا در سطوحی بالاتر و بالکل رها شده میدان بازی با قدرت خرید مردم را به دست قیمت گذاران کلاً بخش خصوصی بسپارند. و اینجا هم مجدداً دولت هم فقط یک نظاره گر خلع سلاح شده باشد.

دستخط  آقای قالیباف و اهل این تفکر ما را به یاد برخورد بنی صدر ملعون در دفاع مقدس می اندازد که می گفت در فضای هجوم همه جانبه دشمن، عرصه را رها کنید و استدلالش این بود که بعداً با دفاع کلاسیک زمین اشغال شده را پس می گیرد. بخش غیر مولد با انباره ای از نقدینگی و بصورت غیر کلاسیک( با انواع حیله هاو روش ها) بر اقتصاد مسلط است و قالیباف می گوید رهایش کنید تا جولان دهد بعد می خواهد با ابزار ناکارآمد و مختصر بودجه وآن هم با منابع درآمدی احتمالی و غیر محتمل (تحت تقیدات قانونی =کلاسیک) به جنگ با اختاپوس هزار پای بخش غیر مولد سودا گر مرگ برود.!!! این روش انسان را به یاد قاعده قرآنی (سوره النحل آیه ۲۶ ) می اندازد .آنجا که می فرماید:. قَدْ مَکَرَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْیَانَهُم مِّنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَیْهِمُ السَّقْفُ مِن فَوْقِهِمْ وَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لَا یَشْعُرُونَ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ [ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺻﻮﺭﺕ ] ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺯﺩﻧﺪ [ ﺗﺎ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻨﻨﺪ ] ، ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺑﻨﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻭﻳﺮﺍﻥ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺳﻘﻒ [ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ]ﺍﺯ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺨﺖ ، ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﭘﻲ ﻧﺒﺮﺩﻧﺪ ، ﻋﺬﺍﺏ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﺁﻣﺪ .(٢٦) یعنی اینکه ویرانی یک تمدن با ویرانی بنیانها و اساس تمدن است. کدام حربه موثر تر از ویران کردن اقتصاد و هر برنامه اقتصادی و حتی بهترین برنامه ها برای اداره اقتصاد کشور بهتر ازاین می توان پیدا کرد که زیر بنای رملی و خاکستر پایگاهی برای بنا کردن آنها باشد؟ امام خامنه ای(حفظه الله تعالی) فرمودند دشمن اکنون با جنگ اقتصادی علیه ما وارد میدان شده و متاسفانه هنوز بدنه کارشناسی دولت و مجلس در غفلت و خواب است و «مارهای کاذب سَحَره فرعون اقتصاد سرمایه داری» چشمانشان را متوهّم کرده است. نظام سرمایه داری در حال فروپاشی است و اینان بی عاقبت اندیشی می خواهند راه طی شده به بن بست رسیده را طی کنند.جناب آقای قالیباف و نمایندگان محترم مجلس فسئلوا اهل الذکر ان کنتم مومنین.تکلیف شما پیاده سازی منویات اقتصاد اسلامی است. به جای تعیین قیمت دلار و ارز به فکر تعریف پول پایه طلای اقتصاد اسلامی باشید. تا بر عکس شرایط نابسامان فعلی ارز نقش سایه و پول ملی نقش پیکر را پیدا کند و ارز سایه سار دنبال ریال بیفتد.بجای این مصوبات مغایر با اقتصاد اسلامی باید به فکر نهضت ملی توقف تورم باشید.تورم یک پدیده رفتاری است. پیشرانهای (موتورهای) تورم را حذف کنید. بانک های خصوصی، خلق اعتباربانکی، بازار ثانویه بورس، انحصار در تولید، مجوز برداشت مجانی از انفال  شرکتهای بزرگ و درعوض فروش محصول آنها به دلار و با نرخ آزاد( چون فولاد و پتروشیمی و... که تمام بازارها را دچار تکانه فزاینده قیمتی کردند) سود تعیینی بانکها، بازار کاذب ربوی بین بانکی،سلطه دلار و یورو و...  اینها همه باید در اقتصاد محو شوند. بخش غیر مولد با جلوگیری از فرار مالیاتی و با مالیات بر عایدی سرمایه باید سرکوب شوند و درعوض بخش مولد با تمام ابزارهای حمایتی حمایت و تقویت شوند.و.... 20 خرداد 1402