به گزارش «نود اقتصادی» بررسی صورت مالی بانک‌ها نشان می‌دهد در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بانک‌ها حدود ۲۴۳ هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌های بانکی پرداخت کرده و ۲۵۷ هزار میلیارد تومان نیز درآمد از تسیهلات اعطایی کسب کرده‌اند.

در میان بانک‌های کشور به‌ترتیب سه بانک ملت با ۴۲/۴ هزار میلیارد تومان، ملی با ۲۷ هزار میلیارد تومان و پاسارگاد با ۲۳/۷ هزار میلیارد تومان، بیشترین درآمد را از تسهیلات پرداختی کسب کرده‌اند. همچنین سرمایه با ۳۵۳ میلیارد تومان، ایران‌زمین با ۹۶۰ میلیارد تومان و بانک دی با ۱۲۳۰ میلیارد تومان، کمترین درآمد را از تسهیلات اعطای به دست آورده‌اند.

 



اما در بخش سود پرداختی، بانک‌های ملی، آینده و ملت به ترتیب با پرداخت ۲۹ هزار میلیار تومان، ۲۷/۲ هزار میلیارد تومان و ملت با ۲۶/۶ هزار میلیارد تومان در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. توسعه صادرات، صنعت و معدن و توسعه تعاون نیز به ترتیب با ۸۰۳، ۱۰۸۳ و ۱۶۶۸ میلیارد تومان، کمترین سود را از تسهیلات اعطایی به دست آورده‌اند. 

اما بررسی  سود و زیان بانک‌های از مابه‌التفاوت درآمد تسهیلات و سود سپرده نشان می‌دهد بیشترین سود عاید بانک‌ ملت با ۱۵/۸ هزار میلیارد تومان، کشاورزی با حدود ۷ هزار میلیارد تومان و صادرات با ۶/۲ هزار میلیارد تومان شده است.

همچنین بیشترین زیان در این بخش عاید بانک آینده شده است. این بانک در ۶ماعه نخست سال گذشته ۱۷/۷ هزار میلیارد تومان زیان از محل سود سپرده و درآمد تسهیلات اعطایی تجربه کرده است. ایران‌زمین با ۵/۲ هزار میلیارد تومان، پارسیان با ۴/۱ و دی با ۳/۲ هزار میلیارد تومان ضرر، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.