تحصیل در خارج کشور یکی از آرزو های اکثر انسان ها است. یکی از کشور هایی که متقاضیان زیادی برای تحصیل دارد، کشور ترکیه است. ترکیه به دلیل فرهنگ نزدیکی که به کشور ایران و ایرانی ها دارد، داوطلبان ایرانی زیادی برای تحصیل در دانشگاه دارد. البته بی نظیر بودن دانشگاه های این کشور هم در این موضوع بی تاثیر نیست. یکی از موضوعاتی که اگر به دنبال این دانشگاه بروید از آن با خبر می‌ شوید، آزمون ورودی است. بیشتر دانشگاه های ترکیه ازمون ورودی دارند که نام یکی از این آزمون ها آزمون یوس است. از همین رو امروز در این مقاله ما می خواهیم درمورد آزمون یوس ترکیه 2023  با شما صحبت کنیم.

آزمون یوس ترکیه 2023

اگر با این آزمون آشنایی کامل ندارید یا حتی نام آن به گوشتان نخورده است، در این بخش می خواهیم آن را توضیح دهیم. این آزمون یکی از آزمون های ورودی برای دانشگاه های دولتی کشور ترکیه محسوب می شود. قبولی در آزمون یوس برای داوطلبانی که قصد تحصیل در دانشگاه های مهندسی تا علوم انسانی مانند مدیریت طراحی لباس، داروسازی دندانپزشکی، پزشکی و رشته های پزشکی دیگر را دارند ضروری است. این آزمون سالانه از سوی وزارت علوم کشور ترکیه در حوزه های مختلف برگزار می شود.  البته یک موضوع در رابطه با آزمون یوس وجود دارد و آن هم این است که تنها افرادی که تابعیت کشور ترکیه را دارند می توانند در این آزمون شرکت کنند. البته استثنا در رشته خلبانی شکا باید شهروند کشور ترکیه باشید تا بتوانید این رشته را تحصیل کنید.

براای شرکت در آزمون یوس حداقل سن قانونی چقدر است؟

برای شرکت در این آزمون، داوطلب مورد نظر باید بالای 16 سال باشد. یکی از شروط مهم این آزمون اخذ مدرک دیپلم است. در نتیجه افرادی که بیشتر از 18 سال سن دارند و دوره دبیرستان خود را به اتمام رسانده اند، می توانند در این آزمون شرکت کنند.

در آزمون یوس ترکیه 2023 چه منابعی استفاده شده است؟

کتاب های که برای این آزمون باید مطالعه شوند شامل پوزا، متروپل و کوراک است. در این سه منابع مذکور درس های هندسه، ریاضی و هوش وجود دارد. از این سوالات 50 درصد هندسه و ریاضی و باقی آن درس هوش است. این زمون  80 سوال دارد و  زمان پاسخ دادن به آن ها هم 100 الی 120 دقیقه است.

بر خلاف تصور برخی از افراد، سوالات آزمون یوس به سختی سوالات کنکور نیستند. تست های ریاضی این آزمون با ریاضی دوره راهنمایی برابری می کند. البته برای قبولی در این آزمون، تکنیک تست زنی و در کنار آن مدیریت زمان از اهمیت زیادی برخودار است. برعکس آزمون کنکور در آزمون یوس دانشگاه های ترکیه در صورت جواب نادرست، نمره منفی را در نظر می گیرند. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه ها مانند سلجوق و دمیرل یک بخش اطلاعات عمومی را در آزمون یوس نیز دارند. زبان این آزمون به دو زبان انگلیسی یا استانبولی است که با انتخاب داوطلب تعیین می شود.

https://touran.academy/yos/

تاریخ و چگونگی ثبت نام در آزمون یوس 2023

همانطور که عنوان کردیم این آزمون به صورت سالانه برگزار می شود. دانشگاه های دولتی این کشور هر سال به صورت جداگانه آزمون yos را برگزار می کنند. طبق گزارش وزارت علوم سازمان یوک این آزمون در سال 2023 امسال به صورت متمرکز برگزار می شود. وزارت علوم مشخص کرده است، تاریخ برگزاری آزمون یوس ترکیه 2023 در ماه ژانویه یا همان اواخر دی ماه  است. جهت شرکت در این آزمون متقاضیان باید در بهمن ماه ثبت نام کنند. البته ممکن است زمان برگزاری این آزمون در برخی از دانشگاه ها متفاوت باشد. البته طبق گزارشاتی که منتشر شده است، احتمال دارد که این آزمون در نوبت برگزار شود که نوبت دوم آن در خداد ماه 1402 (2023) خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام یوس 2023 کدامند؟

1-اصل مدارک دیپلم با ریز نمرات (برخی از دانشگاه ها برای ثبت نام در این آزمون به نمره دبیرستان نیازی ندارند.)

2-اصل مدارک پیش دانشگاهی همراه ریز نمرات

3-پاسپورت

ثبت نام آزمون یوس 2023 چگونه است؟

ثبت نام در این آزمون کار چندان دشواری نیست. اما هنگام ثبت نام تمام مدارک مورد نیاز را باید همراه خود داشته باشید. هنگام ثبت نام فرم اطلاعات عمومی را پر می‌کنید و سپس تمامی مدارک خود را اسکن و سپس آپلود می کنید. اگر موفق به ثبت نام شدید، ایمیل تاییدیه برای شما ارسال می‌شود. حال شما یک حساب کاربری دارید که باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید.

موارد مذکور پیش ثبت نام بوده و شما بعد از گذراندن این مراحل یک ایمیل دریافت می کنید که مراحل ثبت نام را شرح داده است. به همین ترتیب شما باید در سیستم مورد نظر برای ثبت نام اقدام کنید. در  این مرحله شما باید نام شهر مورد نظر را وارد کرده و سپس اقدام به پر کردن اطلاعات فرم کنید. حال هزینه ثبت نام برای شما نمایش داده می شود و شما باید آن هزینه را پرداخت کرده و فیش آن را در سایت آپلود کنید. حال یک پیام تایید برای شما نمایش داده می شود. بعد از این پیام مراحل ثبت نام شما به اتمام می رسد.

موضوع دیگر که برای ثبت نام در این آزمون مهم است کارت ورود به آزمون بوده که دریافت آن در بازه زمانی 1 الی 2 هفته انحام می‌شود. هنگام ورود به این آزمون شما باید کارت ورود به آزمون و پاسپورت خود را بیاورید.

سخن آخر

آزمون یوس یکی از آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه است که شامل موضوعاتی مانند هندسه، ریاضی، اطلاعات عمومی و ...  می‌شود. زمان برگزاری این آزمون در سال 2023 در اواخر دی ماه است و  امکان دارد نوبت دوم آن امکان دارد در اواخر خرداد ماه برگزار شود. داوطلبان این آزمون باید در بهمن ماه از طریق سایت ثبت نام کنند. برای شرکت و ثبت نام در این آزمون به مدارکی مانند پاسپورت، مدرک دیپلم و ریز نمران و ... مورد نیاز است. آیا شما تا به حال در این آزمون شرکت کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.