به گزارش «نود اقتصادی»، وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: رشد تولید بدون مهار تورم امکان‌پذیر نیست و اگر در سال‌های قبل بدین مسئله توجه می‌شد، نتایج مطلوبی به دست می‌آمد. هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به پذیرش ریسک در بازار مولد خاصه در این اقتصاد غیرقابل‌پیش‌بینی و دارای تورم بالا نیست.

وی بیان کرد: رشد تولید از مسیر مهار تورم می‌گذرد. اقتصاد ایران حداقل طی ۵۰ سال گذشته درگیر تورم‌های بالا بوده است و از دهه ۵۰ وارد یک دوره تورمی شدیم و طی این دوران، به‌جز ۵ سال که تورم تک‌رقمی را تجربه کردیم، در دیگر سال‌ها ایران تورم دورقمی را تجربه کرده است.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: رصد بودجه عمومی دولت صرف کمک به صندوق‌های بازنشستگی شده است که اگر به همین روند ادامه دهیم، صرفاً ۶۰ درصد از بودجه عمومی دولت، صرف اصلاح ناترازی صندوق‌های بازنشستگی می‌شود. قطعاً برای این کار زمانی ۵ساله نیاز است تا ۱۲ اصلاحیه ساختاری اجرایی شود و در سال ۱۴۰۲ باید اصلاحیه را شروع و در جهت ادامه‌دار بودن آن تلاش کنیم.

شقاقی شهری گفت: برخی حوزه‌ها پا به مسیر اصلاح گذاشته‌اند؛ از جمله اصلاح ساختار بانک‌ها ولی ۲۰ سال از تاریخی که برای بودجه‌ریزی عملیاتی تصمیم‌گیری شد می‌گذرد و هنوز این طرح ابتر مانده و لذا مدیریت نظام بانکی ما سنتی، ازکارافتاده و منسوخ شده است.