به گزارش «نود اقتصادی»، شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با وجود این که اکنون نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی ۲۸ هزار تومان است اما با همین نرخ ارز نیز ما شاهد تغییر زیادی در بخش هزینه‌های تولید هستیم به طوری که نرخ هر کیلوگرم جو به یک باره از ۲,۲۰۰ تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش یافت که البته همین نرخ ارز نیز برای واردات اختصاص نمی‌یابد.

وی بیان کرد: هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی مانند دیگر صنایع و پتروشیمی‌ها بالا رفته است و این معادله‌ای ساده است که با افزایش هزینه‌های تولید قیمت‌ها نیز بالا می‌رود.

شاهپور علایی مقدم گفت: با توجه به اینکه در ۶ ماهه دوم سال مراتع کشور برای چرای دام آماده نیستند، دامداران باید جیره دستی به دام خود بدهند که این امر یعنی باید سالانه ۱۶ میلیون تن نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا و کنجاله کلزا وارد کنیم تا در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور قرار دهیم.

وی افزود: نوسانات قیمت ارز در قیمت گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات هم تأثیرگذار است. بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و وزارت امور خارجه نیز در بخش تأمین امنیت غذایی دخیل هستند و باید الزامات تولید تأمین شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در فضای مجازی مطرح می‌شود قیمت گوشت قرمز ۹۰۰ هزار تومان شده است این موضوع واقعیت ندارد زیرا متوسط گوشت لاشه گوسفندی در کشور ۲۵۰ هزار تومان است.