به گزارش «نود اقتصادی»، مجید شاکری، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: مساله فاینانس پروژه در ایران توسط چینی‌ها از گذشته یا همان ابتدای تحریم‌ها برقرار بود، اساساً فاینانس کردن پروژه‌ها در ایران یک پاسخ درست به تحریم‌ها است.

وی بیان کرد: اما یک سوال تحریم‌ها چه تأثیری در روابط ایران و چین دارد، برای آنکه تا حد ممکن روابط چین و ایران از مداخله تحریم و تأثیر تحریم در روابط بین الملل جدا باشد، به همین دلیل باید در چهارچوب تجارت دو جانبه باشد که این مساله به معنای تهاتر نیست و به معنای آن است که دو کشور به نحوی برنامه‌ریزی کنند که در نهایت مازاد تراز پرداخت به آنها صفر باشد.

شاکری افزود: ساختار سرمایه گذاری چین در ایران فارغ از موضوع تحریم‌ها همیشه ممکن و اجرایی است در دور اول تحریم‌ها عملکرد تجاری چینی‌ها در حوزه فاینانس مربوط به سال ۹۰ و ۹۱ است اعداد بسیار بزرگی ثبت شده است حتی بسیار بزرگ‌تر از دوره‌های قبل از تحریم.

این تحلیلگر بیان کرد: با وجود اینکه ایران سرمایه گذاری در صنعت نفت و درآمد حاصل از نفت را پذیرفته است، اما همواره رسانه‌هایی در ایران از بلوکه بودن پول ایران در چین صحبت می‌کنند در صورتی که این مساله بخشی از قاعده سرمایه گذاری است. 

مجید شاکری گفت: ضمن آنکه فراموش شده برای کشوری نظیر ایران که نمی‌تواند از لحاظ جغرافیایی امکان سرمایه گذاری ندارد و امکان استفاده از آورده‌های نفتی را ندارد.