به گزارش «نود اقتصادی» براساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، تا ۲۵ آذرماه سال جاری ۳ میلیون و ۵۰۷ هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت از رشد ۳۳ درصدی داشته است.

از رقم مذکور، حدود ۲ میلیون و ۷۵۱ هزار تن معادل ۷۸ درصد کالاهای دپویی مربوط به نهادهای دامی (جو، ذرت، کنجاله سویا و دانه‌های روغنی) بوده است.

البته ارقام مذکور فقط موجودی انبارها بوده چنانکه ارقام لنگرگاه و پای اسکله هم به آنها اضافه شود، مجموع نهادهای دامی دپو شده در انبارها، لنگرگاه و پای اسکله این بندر به ۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تن می‌رسد. 

طبق آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گرچه در ۴۸ روز اخیر بخشی از این اقلام دپویی تخلیه شده اما چنانچه اقدام فوری برای تخلیه بارهای دپو شده در بندر امام صورت نگیرد، علاوه بر قفل شدن یکی از بزرگترین مبادی وارداتی، نهادهای دامی زیادی هم در این بندر فاسد شده و به ضایعات تبدیل خواهد شد. 

گفته می‌شود دپوی چندماهه نهادها منجر به کاهش کیفیت و افزایش برخی از سموم نظیر آفلاتوکسین در آنها نیز می‌شود. همچنین رسوب چندین میلیون تن نهادها در این بندر تولیدکنندگان دام و طیور را نیز در مضیقه جدی قرار داده است.