به گزارش «نود اقتصادی»، سرمای طولانی و کم‌سابقه کشور باعث ایجاد محدودیت‌هایی در حوزه مصرف گاز در مراکز تجاری شده و در این شرایط که بیشتر نقاط کشور دمای منفی را تجربه می‌کنند، صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌تواند تا حد زیادی از قطعی گاز در استان‌های سردتر جلوگیری کند. به همین جهت محمد هدایی‌پور، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران با حضور در برنامه تهران ۲۰ به بیان میزان مصرف و چگونگی صرفه‌جویی در استان تهران و دیگر استان‌ها را بررسی کرد. همچنین مسعود کاظمی، معاون راهبری شرکت ملی گاز ایران در تماس تلفنی به این گفتگو پیوست. 
 
هدایی‌پور در ابتدا با اشاره به کم‌سابقه بودن تداوم دمای منفی صفر در کشور گفت: در ۱۰ سال گذشته پیش نیامده تا چنین شدت برودت با این وسعت و تداوم داشته باشیم. دما در بعضی از شهرها به منهای ۲۵ رسیده است و تعدادی زیادی از استانها دمای زیر صفر دارند. به همین جهت مصرف گاز در کشور بالا رفته است. هرچند که سعی کردیم تا تامین گاز متمرکز باشد، اما باتوجه به ادامه روند الان مشکلاتی را در انتهای خطوطمان داریم.
مدیرعامل شرکت گاز استان تهران افزود: مردم با رعایت صرفه‌جویی و درست مصرف کردن باعث شدند تا در استانهایی که سرمای شدید داریم، گاز قطع نشود. اما باید رعایت کنیم تا شیرینی بارش با قطعی گاز از بین نرود. تهران باتوجه به جمعیت و مشترکین رکورد را در میزان مصرف زده است و یک ششم گاز در تهران مصرف می‌شود. در ۲۴ گذشته ۱۲۵ میلیون متر مکعب در استان تهران مصرف گاز داشتیم. روند در این چند روز افزایشی بوده و روز گذشته نسبت به روز مشابه هفته گذشته ‌۸ درصد افزایش مصرف گاز را داشتیم.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید در مصرف گاز رعایت و صرفه جویی کنند، خاطرنشان کرد: باتوجه به کاهش دما روند مصرف افزایشی است و باید کنترل کنیم. باید کمک هموطنان در قسمت‌های سردسیر باشیم. مقدار بارش برف و سرمای منفی ۲۵ شوخی نیست. ما با یک درجه کاهش دما در خانه می‌توانیم ۶ درصد صرفه‌جویی کنیم. یک درجه کاهش دما را بدن نمی‌فهمد و کار دشواری نیست، اما پوشیدن لباس گرم، بستن درز پنجره‌ها و خاموش کردن رادیاتورهای اضافه می‌تواند مصرف گاز در کشور را کم کند.
هدایی‌پور با اشاره به ارائه گاز رایگان به سه دهک اول مصرفی، گفت: برای مشترکینی که مصرف متعادل دارند، اگر سه دهک اول جامعه ۳۰ درصد صرفه‌جویی کنند نسبت به پارسال گاز را رایگان به آنها می‌دهیم. در دهک‌های بعدی به ازای هر درصد کاهش سه درصد کاهش قیمت داریم. البته این حرکت بی اثر نبوده است. بعضی از مشترکین بدمصرف هستند که اینها در دهک ۱۱ و ۱۲ قرار دارند. همچنین در صورت عدم رعایت از دهک شش تا ده، ۵۰ درصد افزایش قیمت لحاظ می‌شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: برای دهک‌های یازدهم و دوازدهم اخطاری را ارسال کردیم و کنترهایشان را کنترل کردیم. حدود ۴۶۰۰ مشترک بدمصرف در تهران داریم. این مشترک ممکن است یک ویلا یا یک آپارتمان ۴ واحدی باشد. معمولا خانه‌های ویلایی برای افراد پر درآمد است وگرنه قیمتی که پرداخت می‌کنند باید بازدارنده باشد. این مصرف زیاد بیشتر مربوط به ویلاهایی است که مصارف متعارف ندارند. با اینها دارد برخورد می‌شود، چون حق دیگران را در این شرایط تضعیف می‌کنند. ما چهارمین مصرف‌کننده دنیا از نظر حجم مصرفی هستیم و سرانه مصرفی‌مان ‌۵/۵ برابر استاندارد دنیاست.

تولید حداکثری گاز در روزهای اخیر در کشور

در ادامه مسعود کاظمی، معاون راهبری شرکت ملی گاز ایران روی خط تهران ۲۰ آمد و درباره وضعیت کنونی کشور در انتقال گاز گفت: وضعیت شبکه از نظر تولید گاز از پالایشگاه‌ها حداکثر تولید در روزهای اخیر و این روند پایدار است. همچنین انتقال گاز هم پایدار و حداکثری بوده ولی وضعیت جوی به گونه‌ای است که سرمای شدید، بی‌سابقه، گسترده و طولانی را در کشور تجربه کردیم. تجربه دمای منفی ۲۸ درجه یا بیشتر به ویژه شمال شرق کشور را داشتیم. درواقع شش روز است که این گستردگی را داریم و دما پایین است. تقریبا کل کشور دمای منفی را تجربه کردند.
کاظمی افزود: در این شرایط با افزایش مصرف گاز خانگی مواجه بودیم. استانهای شمالی و شمال شرقی بیشترین کاهش دما را داشتند. افزایش مصرف را در استانهای خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، گلستان و مازندران داشتیم. باتوجه به اینکه تمرکز سرما روی این نقاط بود و واردات گاز از ترکمنستان به دلیل برودت به این استانها قطع شد شرایط مصرفی این استانها در هشدار مصرف قرار گرفت. از هموطنان درخواست داریم که شرکت ملی گاز را یاریی کنند و با کاهش یک درجه‌ای دما در محیط، تنظیم دما بین ۱۸ تا ۲۱ درجه و پوشیدن لباس مناسب مصرف را کنترل کنند.
معاون راهبری شرکت ملی گاز ایران افزود: با پیوستن به پویش «هر خانه یک اتاق گرم» به هموطنانمان در استانهای شمال شرق کمک کنیم.
اولویت راهکاری برای گذر از این دوران در کوتاه مدت و این مقطع زمانی صرفه جویی و بهینه سازی مصرف گاز است.

۸۰ درصد گاز مصرفی در ایران خانگی است

هدایی‌پور در ادامه به تعطیلی گاز در ادارات اشاره کرد و گفت: از روز چهارشنبه گاز ادارات را قطع کردیم و امروز گاز ادارات دولتی همه قطع است. برای همراهی با مردم، باید دولتی‌ها شروع کنند. فردا وسایل گرمایشی ادارات خاموش است تا بتوانیم برای تامین گاز استانهای شمالی موثر باشیم.
مدیرعامل شرکت گاز استان تهران درباره اینکه مصرف گاز در مراکز تجاری چگونه است، گفت: باتوجه به شرایط ویژه کنونی از مراکز تجاری خواستیم تا در چند روز گذشته از شش بعد از ظهر به بعد پاساژها گازشان را قطع کنند، اما در این چند روز به طور کامل گازشان را قطع کردیم. در حال حاضر ۸۰ درصد گاز مصرفی، خانگی است. با این حال بیشتر مصرف گاز در دنیا مربوط به بخش صنعتی است.
وی تاکید کرد: مصرف ما از حد طبیعی گذشته است. خیلی خانه‌ها را گرم نگه‌می‌داریم. قبل از اینکه گاز جریان گسترده در کشور داشته باشد مردم از یک اتاق گرم استفاده می‌کردند. باتوجه به سهولت دسترسی و ارزان بودن گاز، مصرف بیشتر از حد است. هر درجه کاهش دما حدود ۴/۵ میلیون متر مکعب افزایش مصرف را باعث می‌شود.