به گزارش «نود اقتصادی» براساس آمارهای گمرک ایران، بررسی میزان واردات ۵ قلم از کالاهای اساسی شامل کنجاله سویا، ذرت، جو دامی، دانه‌های روغنی و روغن از ۸ماهه سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این کالاها از سال ۱۳۹۷ تا بهار ۱۴۰۱ که ارز ترجیحی دریافت کرده‌اند حجم واردات‌شان به طرز چشمگیری افزایش یافته است، به‌طوریکه حجم واردات این ۵ قلم بین ۸ماهه سال‌ ۱۳۹۲ تا ۸ماهه سال ۱۳۹۶ از ۶/۱ میلیون تن به ۹/۴ میلیون تن رسیده است.

همچنین این مقدار در ۸ ماهه سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به‌ترتیب به ۱۰/۷، ۱۱/۸ و ۱۰ میلیون تن بوده و در ۸ماهه ۱۴۰۰ نیز به ۱۳/۴ میلیون رسیده است اما با حذف ارز ۴۲۰۰ واردات این اقلام بلحاظ وزنی با کاهش ۳۱ درصدی روبرو شده است.

کارشناسان معتقدند بخش عمده‌ای از این کاهش واردات به دلیل کاهش هدررفت و کاهش عرضه خارج از شبکه و حتی قاچاق معکوس این اقلام در زمان تخصیص ارز ترجیحی بوده است. 

قابل ذکر است در ۸ماهه سال گذشته برای واردات این اقلام ۶/۹ میلیارد دلار هزینه شده بود که با توجه به قیمت سال گذشته و تورم فعلی جهانی، محاسبات نشان می‌دهد در صورت تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ دولت باید حدود ۹/۹ میلیارد دلار برای واردات این ۵ قلم هزینه می‌کرد. به عبارتی با حذف ارز ۴۲۰۰ ارزبری این اقلام ۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.