به گزارش «نود اقتصادی» براساس آمارهای بانک مرکزی ترکیه، تورم سالانه منتهی به اکتبر سال جاری در این کشور به ۸۵/۵ درصد رسیده است. این نرخ تورم از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی‌سابقه است، چرا که بالاترین نرخ تورم قبل از این سال ۲۰۲۲، در ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۱ با نرخ ۷۳ درصد رخ داده است.

همچنین در اکتبر سال جاری بالاترین نرخ تورم در بین بخش‌های مختلف مربوط به بخش حمل‌ونقل با ۱۱۷ درصد و اقلام خوراکی با ۹۹ درصد بوده است. 

اگرچه قیمت مواد غذایی و سوخت در سراسر جهان پس از همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین در حال افزایش بوده، اما برخی از اقتصاددانان، عوامل داخلی در ترکیه را در افزایش نرخ تورم بی‌تاثیر نمی‌دانند.

 یکی از مهمترین این عوامل؛ تغییرات نرخ بهره است. درحالی‌که همه کشورها در یکسال اخیر اقدام به افزایش قابل‌توجه نرخ بهره کرده‌اند، اما بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور؛ نرخ بهره را به ۱۰/۵ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ رسانده است. 

قابل ذکر است طی ۱۲ سال اخیر بالاترین نرخ بهره ترکیه مربوط به سپتامبر ۲۰۱۸ معادل ۲۴ درصد بوده است. در آن زمان نرخ تورم در ترکیه نیز ۲۴/۵ درصد بود و بانک مرکزی این کشور توانست نرخ تورم را با کمک نرخ بهره و دیگر ابزارها؛ به ۸/۵ درصد در اکتبر ۲۰۱۹ کاهش دهد اما اردوغان اخیرا در سخنان خود مدعی شده مدل اقتصادی دولت او از این به بعد الگوی جهانیان خواهد شد.