به گزارش «نود اقتصادی»، تهران ۲۰ شب گذشته ۱۶ آبان در حالی برگزار شد که خبر واریز یارانه سه میلیون نفر از کسانی که جزو دهک ۱۰ شناخته شده بودند و یارانه آنها قطع شده بود، مجددا واریز شد.

سیدطیبه حسینی مجد، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در تماس تلفنی با برنامه تهران ۲۰ در مورد این اتفاق گفت: اردیبهشت ۱۴۰۱ طرح یارانه معیشتی با رقم ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان برای سرپرست‌های خانوار اجرا شد. عده‌ای از افراد بودند که دهک دهم شناسایی شدند و یارانه این افراد قطع شد. آنها می‌توانستند در سامانه حمایت وزارت رفاه درخواست بازبینی‌شان را ثبت کنند.

حسینی افزود:هر ماهی که سپری شد از تیرماه تا کنون تعدادی از درخواست‌ها وارد دانسته شده و دهک ۱ تا ۹ شناخته شدند و به جمع یارانه بگیرها اضافه شدند. تا ابتدای آبان ماه از تعداد افرادی که از یارانه محروم بودند ۳ میلیون نفر دهک ۱ تا ۹ شناخته شدند. سایر افراد همانطور که وزارت رفاه اعلام کرد در حال بررسی هستند و به محض اینکه جزو دهک ۱ تا ۹ به ما معرفی بشوند، در ماه آتی یارانه این افراد هم به حساب سرپرستان خانوارشان واریز می‌شود.

سخنگوی سازمان هدفمندب یارانه‌ها ادامه داد: همچنین افرادی بودند که تا ابتدای سال ۱۴۰۱ یارانه نمی‌گرفتند، این افراد هم توانتسند ثبت نام انجام بدهند و از بین آنها هم کسانی که در دهک ۱ تا ۹ شناخته شدند یارانه برایشان واریز شد. تا کنون تقریبا ۷۶ میلیون نفر یارانه بگیر هستند.

وی درباره این سوال که آیا هرکسی که کارت ملی‌اش را بدهد و دو هزار دلار ارز دولتی بخرد جزو دهک دهم به حساب می‌آید یا خیر گفت: امروز معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با ماسک پیشگیری برای مردم پیامکی ارسال کرد. این پیامک در این مورد بود که دلال‌هایی هستند که کارت ملی مردم را برای خرید ارز می‌گیرند و هشدار سودجویی این افراد را اعلام کرده بود. در نهایت هم اعلام شده بود که اطلاعات هویتی خریداران به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: سازمان هدفمندی پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار و وازت رفاه پایگاه رفاه ایرانیان را دارند. از ابتدای طرح هدفمندی این دو مرکز مکلف بودند که عملکرد اقتصادی خانوار را به روزرسانی کنند. خرید ارز دولتی یک فرایند اقتصادی محسوب می‌شود و اطلاعاتش در این پایگاه ثبت می‌شود.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: دهک‌بندی بر عهده وزارت کار است و شاخص‌هایی مانند درآمد خانوار، صورت حساب مالی و خودرو ... دارد. چون این کار وظیفه تخصصی آنها است، باید وزارت رفاه پاسخگو باشد. اما در مورد اینکه اطلاعات هویتی به سازمان هدفمندی ارسال می‌شود باید بگویم بله این اطلاعات ثبت خواهد شد.

وی گفت: ما همچنین بانک اطلاعات اقتصادی خانوارها را داریم. وزارت رفاه هم بانک رفاه ایرانیان را دارد و با اطلاعاتی که در دست دارند دهک‌بندی را انجام می‌دهند. فرزندانی که متولد می‌شوند اطلاعتشان از ثبت احوال به وزارت کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود و بعد از تایید وزارت رفاه، به سازمان هدفمندی ارسال می‌شود. افرادی که ازدواج کنند یا طلاق بگیرند باید به پلیس +۱۰ مراجعه کنند تا واقعه ازدواج، طلاق یا فوت همسر را پلیس در سامانه رفاهی ثبت کند و ما بتوانیم خانوار جدید را شناسایی و مبلغ یارانه را برای سرپرست واریز کنیم.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: یک سری خدماتی را به درگاه خدمات دولت هوشمند ارائه خواهیم داد اما این روالی است که از ابتدای هدفمند سازی یارانه‌ها اعلام و اجرا شده تا زمانی که در درگاه ملی این خدمات به صورت الکترونیک اعمال بشود این خدمات انجام می‌شود.