به گزارش «نود اقتصادی»، براساس داده‌های گمرک چین، واردات نفت این کشور از مالزی دو برابر شده و به رکورد ۷۹۴۰۰۰ بشکه در روز رسیده است. رویترز با بیان اینکه واردات از مالزی که اغلب به عنوان نقطه انتقال نفت ایران، ونزوئلا و اخیراً روسیه در دو سال گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده و به ۷۹۴۰۰۰ بشکه در روز رسیده، می‌نویسد: «این بالاترین رکورد است.»

شرکت‌های نفتی دولتی از اواخر سال ۲۰۱۹ به دلیل ترس از تحریم‌های ثانویه ایالات متحده از اعلام خرید خودداری کرده‌اند. اما این خرید در بازار خاکستری انجام شده است و رویترز با اشاره به این موضوع عنوان می‌کند: «افزایش خرید نفت از روسیه و ایران واردات نفت امریکا را به صفر رسانده و عرصه را بر آنگولا و برزیل نیز تنگ کرده است.»

افزایش واردات نفت ایران توسط چین درحالی در آمار گمرک آن تأیید می‌شود که میزان واردات نفت ایران توسط چین در سال پس از خروج امریکا از برجام به ۱۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد و چین حاضر نبود برای مراوده با ایران کوچک‌ترین هزینه‌ای بپردازد.

رسانه‌های بین‌المللی با استناد به آمار منابع ثانویه اخیراً عنوان کردند که صادرات نفت ایران به چین معادل ۷ درصد از کل واردات نفت چین و بیش از ۷۵۰ هزار بشکه در روز است.

چین بزرگترین خریدار نفت ایران است. در همین حال، چین از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون واردات ۳ محموله نفت از ایران را به‌صورت رسمی اعلام کرده است. این حرکت به نوعی مخالفت چین با تحریم نفت ایران و تحریم‌شکنی این کشور قلمداد می‌شود.