به گزارش «نود اقتصادی»، قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: ما باید تعداد پالایشگاه‌ها را در کشور بیشتر و آنها را توسعه دهیم. همچنین باید علاوه بر افزایش تعداد پتروپالایشگاه‌ها از خام فروشی اجتناب کنیم، چراکه این فرآورده‌های استخراج شده بعد از پالایش می‌توانند ضمن ایجاد اشتغال، اثر مستقیمی را در حوزه خاص اقتصاد کشور داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی از مسائل اساسی که آمریکا و اروپایی‌ها را نگران کرده است ورود تکنولوژی ایران به کشورهای است که در حیاط خلوت آمریکا قرار گرفته‌اند. 

ساعدی افزود: آنها خوب می‌دانند یکی از فرصت‌هایی که ایران توانست در راستای رفع تحریم‌ها برای خود ایجاد کند، صادرات بنزین و نفت به ونزوئلا جهت تزریق به چاه‌ها برای فعال کردن پالایشگاه‌های آنهاست که همین موضوع آنها نگران کرده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از راهکارهای مهم در خنثی‌سازی تحریم‌ها، توسعه همکاری‌های فراسرزمینی پالایشگاهی و سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است. امروز ما دیگر نگران آمار و ارقام و سهمیه‌های که کشورها برای ما تعیین می‌کنند، نیستیم، عملاً با این حرکت آمریکا و کشورهای اروپایی را زمین‌گیر کردیم و آنها دیگر نمی‌توانند سناریو جدیدی برای ما تعریف کنند.

وی گفت: در بحث راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی با کشورهای سوریه و عراق توافقات خوبی صورت گرفته است و اخیراً به لبنان اعلام آمادگی کردیم و به احتمال زیاد آنها نیز استقبال می‌کنند، قطعاً کشورهای دیگری را در آسیای میانه در آینده نزدیک خواهیم داشت.