به گزارش «نود اقتصادی» براساس آمارهای گمرک ایران، درحالی‌که میزان صادرات کشور به برخی کشورها با کاهش روبرو شده، اما در سویی دیگر صادرات ایران به برخی کشورهای عمدتا آفریقایی با رشد بسیار چشمگیر روبرو شده است؛ به طوری‌که طی ۲ماهه نخست امسال میزان صادرات کشورمان به کشور آفریقایی موزامبیک نسبت به مدت مشابه ۲ماهه نخست سال ۱۴۰۰ رشد نزدیک به ۳۴ هزار درصدی داشته است. صادرات ایران به مقصد سودان رشد ۱۰ هزار درصدی، به آلبانی رشد ۲۸۸۶ درصدی، به مراکش رشد ۱۹۹۷ درصدی و به اردن رشد ۱۶۶۷ درصدی داشته است.  

همچنین در دوماهه نخست امسال صادرات ایران به کشور سنگاپور  نسبت به دوماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۱۲۸ درصدی؛ به مصر رشد ۱۱۰۶ درصدی، به میانمار رشد ۸۴۲ درصدی و به تاجیکستان رشد ۵۶۰ درصدی داشته است. این مقدار به مقصد بلژیک رشد ۳۱۹ درصدی، به ساحل عاج رشد ۲۴۴ درصدی و به نیجریه و سومالی به ترتیب رشد ۱۵۲ و ۱۳۶ درصدی داشته است. 



به نظر می‌رسد این آمارها ماحصل تغییر ریل دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم بوده که دنبال تنوع‌دهی به مقاصد صادراتی کشور و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق تجارت خارجی است. به ویژه اینکه افزایش صادرات به کشورهایی همچون مصر نشان می‌دهد دولت سیزدهم رویکرد تعاملی نوینی با کشورهای آفریقایی و جهان عرب شروع کرده است.