اخبار شرکتها-صادرات یکی از راه های تجارت است که سود زیادی دارد و همین مسئله باعث شده است که خیلی ها در ایران به دنبال صادرات کالای تولیدی خود باشند. کشور ما در سال های اخیر همواره با برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی رو به رو بوده است که این موضوع روی مسائل زیادی از جمله صادرات کالا از ایران به خارج و واردات کالا تاثیرگذار بوده است.

به همین خاطر است که برای این که بتوانید از ایران به خارج از کشور صادرات داشته باشید باید حتما تحقیقات لازم را در این زمینه داشته باشید تا ببینید که صادرات از ایران به کدام کشورها آسان امکان پذیر است و در میان کشورهایی که می توانید به آن ها کالا صادر کنید کدام گزینه اسان تر و کم هزینه تر است. در مقاله ای که پیش روی شماست به بررسی این موضوع و معرفی راحت ترین کشورها برای صادرات از ایران اشاره خواهیم کرد.

 

بهترین کشورها برای صادرات

اگر می خواهید به دنبال بهترین کشور برای صادرات بگردید بهتر است این کار را به طور ویژه برای کالای خود انجام دهید. مثلا ممکن است صادرات زعفران به یک کشور آسان باشد ولی صادرات محصولات کشاورزی به آن کشور همانقدر آسان نباشد. به همین دلیل بهتر است برای هر کالا به طور مجزا درباره کشورهای مقصد جستجو کنید تا بهترین آن ها را پیدا نمایید.

درباره این که کدام کشور برای صادرات از ایران مناسب تر است باید موارد متعددی از جمله روابط سیاسی، همکاری های اقتصادی، فاصله کشور مقصد تا کشور ایران و دیگر موارد را در نظر گرفت. عموم کشورهایی که صادرات به آن ها از ایران آسان است یا همسایه ایران هستند یا این که در مجاورت یکی از همسایگان ایران قرار دارند.

در ادامه به برخی از کشورهایی که صادرات از ایران به آن ها راحت تر است اشاره خواهیم کرد.

 

صادرات به امارات متحده عربی

امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که در سال گذشته جز 5 کشور اصلی وارد کننده از ایران بوده است. این کشور روابط تجاری خوبی با کشور ما دارد و فاصله آن هم از راه دریایی با کشور ما زیاد نیست. ارسال کالا به دبی با روش دریایی هزینه زیادی نخواهد داشت و می توان به راحتی با شرکت های باربری برای حمل بار به دبی به توافق رسید.

صادرات به امارات علاوه بر این که آسان است یک راه خوب برای گسترش تجارت نیز هست چرا که در این کشور نمایشگاه های زیادی در مورد کسب و کارهای مختلف برگزار می شود که می تواند به شما یک فرصت خوب برای معرفی محصولتان به کشورهای دیگر دنیا می دهد.

ده قلم گروه کالای صادراتی در لیست کالاهای صادراتی ایران به امارات قرار دارند. این ده قلم کالا شامل موارد زیر است: فلز روی، ماهی و انواع آبزیان، سرامیک، سنگ های ساختمانی و سرامیک، صنایع دستی، فرش، زعفران، میوه، پسته و محصولات پتروشیمی.

ارسال کالا به دبی این فرصت را ایجاد می کند که حتی کشورهایی که مجبور به تحریم ایران شده اند بتوانند محصولات ایرانی را خریداری کنند. همه این فرصت ها باعث شده است که امارات جزو مهم ترین کشورهای مقصد برای صادرات کالا از ایران باشد.

پست اکسپرس

پست بین المللی اکسپرس به دو صورت داخلی و خارجی صورت می‌گیرد.این نوع پست بین المللی در این روزها طرفدار زیادی پیدا کرده است؛ زیرا این نوع پست بین المللی مقرون به صرفه می‌باشد. به همین دلیل است که تقریبا تمام کسانی که تاجر هستند با این پست آشنایی دارند.در این نوع پست بین المللی نیز ، مانند دیگر روش‌های حمل و نقل ، هزینه با توجه به وزن و نوع کالا مشخص می‌گردد ، بنابراین هزینه ثابتی برای آن وجود نداشته و هزینه‌ها ، بسته به کالای شما متفاوت می‌باشد.

 

صادرات به کشور آذربایجان

آذربایجان کشوری در شمال غربی ایران است. این کشور با ایران روابط تجاری قدرتمندی دارد و از سوی دیگر به ترکیه هم متصل است. ویژگی های مثبت آذربایجان باعث شده است که تبدیل به یک مقصد مهم برای صادرات کالا از ایران شود و خیلی از تولید کنندگان محصول در ایران به فکر صادرات کالایشان به این کشور باشند.

صادرات به کشور آذربایجان گران قیمت و پر هزینه نیست و می توان بار را به شیوه زمینی و پست هوایی به این کشور ارسال کرد. شرکت های باربری با ضمانت سالم رساندن کالا این کار را برای شما انجام خواهند داد. کافی است خریدار خود را در این کشور پیدا کنید و معاملات پر سودتان را برای صادرات آغاز نمایید.

آذربایجان بازار هدف کالاهای ایرانی بسیاری است. از جمله کالاهایی که به آذربایجان صادر می شود، محصولات کشاورزی است. زعفران و ذغال از مهم ترین کالاهایی هستند که از ایران به آذربایجان وارد می شوند. علاوه بر آذربایجان دیگر کشورهای همسایه نیز برای صادرات ذغال مناسب هستند.

 

صادرات به ترکیه

ترکیه یکی دیگر از کشورهای همسایه ایران است که روابط بسیار خوبی با ایران دارد. ترکیه یکی از 5 کشور نخست وارد کننده از ایران در سال 1400 بوده است. صادرات به ترکیه قوانین مشخص و تعریف شده ای دارد که از طرف دولت های هر دو طرف وضع شده است.

صادرات به ترکیه پروسه نسبتا ساده ای دارد و می توان این کار را در 4 مرحله انجام داد. اگرچه انجام این مراحل ممکن است چند ماه به طول بینجامد اما این مراحل پیچیده نیستند و صادر کننده را به دردسر نخواهند انداخت.

صادرات به ترکیه در موارد خاصی آنقدر راحت است که حتی یک شیوه صادرات به نام صادرات چمدانی به این کشور باب شده است. از آن جایی که افراد می توانند میزان مشخصی بار به این کشور حمل کنند برخی از این روش برای حمل کالاهای خود به ترکیه استفاده می کنند.

البته باید توجه داشته باشید که نمی توان این کار را برای هر نوع کالایی انجام داد. مثلا حمل 100 گرم زعفران برای هر شخص به ترکیه مجاز است ولی کسی نمی تواند بیشتر از این مقدار زعفران همراه خود به این کشور حمل کند و این موضوع باعث ایجاد دردسر برای او خواهد شد.

از مهم ترین محصولات وارداتی ترکیه می توان به نفت خام، طلای خام، زغال سنگ، دارو، اشیای عتیقه و باستانی، تجهیزات سنجشی و موتورهای پیستونی اشاره کرد. محصولات کشاورزی و دامی را به سختی می توان به ترکیه صادر کرد از این رو خیلی ها به سراغ صادرات این محصولات به ترکیه نخواهند رفت.

مهم ترین محصولاتی که ایران به ترکیه صادر می کند موارد زیر هستند: زعفران، نفت خام، خشکبار، آجیل و پلاستیک.

صادرات هرکدام از این موارد به ترکیه دارای قوانین و ضوابط خاصی است به همین دلیل بهتر است پیش از هر اقدامی درباره کالایی که قرار است به ترکیه صادر کنید تحقیقات لازم را انجام دهید تا بتوانید یک برنامه ریزی درست و دقیق برای این صادرات انجام دهید.

در این مقاله سعی کردیم بهترین کشورها برای صادرات کالا از ایران را مورد بررسی قرار دهیم. کشورهایی که ذکر شدند اگرچه بهترین کشورها برای صادرات کالا هستند ولی به یاد داشته باشید که هر کالایی را نمی توان به آن ها صادر کرد.

از طرفی شاید برای کالایی که شما می خواهید به آن کشور وارد کنید محدودیت وزن، تعداد یا موارد دیگر وجود داشته باشد. داشتن دانش و اطلاعات کافی برای انجام صادرات از ایران یا واردات به کشور باعث پیشگیری از متحمل شدن خسارت های سنگین می شود.  

شرکت جوانه کارگو