به گزارش «نود اقتصادی» ، تارنمای «Oilprice» نوشت، NOPEC لایحه‌ای است که برای باز گذاشتن دست واشنگتن در شکایت علیه اعضای اوپک به دلیل دستکاری بازار طراحی شده است. اگر ایالات متحده آن را تصویب و اجرا کند،  بازار نفت ممکن است با هرج و مرج بیشتری مواجه شود. 

بانفوذترین وزرای انرژی اوپک نسبت به تصویب این قانون هشدار دادند و پیش بینی کردند که ممکن است قیمت نفت ۲۰۰ یا ۳۰۰ درصد افزایش یابد. 

 «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات متحده عربی در ابوظبی با اشاره به سیستمی که اوپک برای چندین دهه برای اطمینان از کافی بودن عرضه به بازار دارد، گفت: آخرین چیزی که ما می‌خواهیم این است که کسی تلاش نداشته باشد این سیستم را متوقف کند. 

المزروعی افزود «اگر کشوری مانع این ساختار می‌شوید، باید مراقب بود زیرا با داشتن یک بازار آشفته، شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ یا ۳۰۰ درصدی خواهید بود و در آن صورت است که جهان از عهده آن برنمی‌آید» . 

از آنجایی که قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است، برخی از قانونگذاران به دنبال احیای قانون نوپک هستند که به دادستان کل ایالات متحده اجازه می‌دهد از اوپک یا کشورهای عضو آن به دلیل رفتار ضدتراست شکایت کند. 

تقریباً از دو دهه قبل لایحه NOPEC در کمیته‌های کنگره مورد بررسی قرار گرفت، اما هرگز از بحث‌های کمیته خارج نشده است. 

اکنون اوپک هشدار می‌دهد اگر NOPEC قانون شود هرج و مرج بازار بیشتر می‌شود. اما این تنها اوپک نیست که درباره پیامدهای اقدام آمریکا هشدار داده است. مؤسسه نفت آمریکا (API) به عنوان قدرتمندترین لابی نفتی در ایالات متحده، نیز با چنین قانونی مخالف است و استدلال می‌کند که آسیب ناخواسته‌ای را به صنعت نفت و گاز آمریکا و منافع این کشور در جهان وارد می‌کند. 

همچنین اتاق بازرگانی ایالات متحده نیز همین هشدار را صادر کرده است ضمن آنکه کاخ سفید نیز «نگرانی» خود را در مورد پیامدهای بالقوه چنین قانونی پنهان نکرده است. 

هفته گذشته، کمیته قضایی سنای ایالات متحده قانون موسوم به منع کارتل‌های تولید و صادرات نفت (NOPEC) را تصویب کرد. 

شکل‌های قانون ضد انحصار با هدف محدودسازی اوپک در دوره‌های مختلف در زمان روسای جمهور از «جورج دبلیو بوش» تا «باراک اوباما» مورد بحث قرار گرفت، اما هر دو تهدید کرده بودند که چنین قانونی را وتو خواهند کرد. 

 «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید، هفته گذشته در اظهارنظر درباره تصویب لایحه نوپک توسط کمیته قضایی سنای آمریکا گفت: من در حال حاضر موضع رسمی در مورد این قانون ندارم، اما معتقدیم که این اقدام پیامدهای بالقوه و ناخواسته‌ای دارد که نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر دارد، به ویژه در این لحظه پویا با حمله روسیه به اوکراین، تنش در بازارهای جهانی انرژی به وجود آمده است. 

API در طول بحث‌های قبلی درباره این لایحه با قانون NOPEC مخالفت کرده است و اکنون هم در نامه‌ای که رویترز آن را مشاهده کرد، آورده است: این لایحه می‌تواند تأثیر منفی ناخواسته‌ای بر صنعت نفت و گاز آمریکا داشته باشد. 

در سال ۲۰۱۹ و دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» ،  این موسسه به اعضای آن زمان کمیته‌های قضایی مجلس سنا و مجلس نمایندگان گفت که این قانون را دارای تأثیر مخرب قابل توجهی برای منافع دیپلماتیک، نظامی و تجاری ایالات متحده می‌داند ضمن آنکه تأثیر محدودی را بر نگرانی‌های بازار دارد. 

خبرنگار: محمد رسولی