کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: سفر بشار اسد به تهران و دیدار با رهبری و رئیس جمهور نشان دهنده عمق روابط ایران و سوریه است و این که رئیس جمهور سوریه به این راحتی به کشور ما سفر می‌کند پیام‌های بسیار مهم و مشخصی دارد.

وی بیان کرد: یکی از این پیام‌ها علاقه دو طرف به گسترش روابط تجاری و اقتصادی است. گسترش این روابط به خصوص در سه چهار سال اخیر در بالاترین سطوح مقامات دو کشور مطالبه شده و طرف سوری بارها تاکید کرده که قصد توسعه روابط تجاری با ایران بدون هیچ محدودیتی را دارد.

کاشفی افزود: اما این موضوع پایه اولیه روابط بین دو کشور است و برای تحقق عملی روابط بین دو کشور باید مسائل دیگری نیز از منظر اقتصادی و تجاری محقق شود. اولین مشکل برای توسعه روابط مسئله حمل و نقل است که باید در زمینه مسافر، تجار و بار هرچه سریعتر حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه گفت: موضوع بعدی مبادلات بانکی است که با توجه به تحریم بودن هر دو کشور ایران و سوریه باید از این ظرفیت استفاده کنیم. براساس قانون "سزار" که آمریکایی‌ها در سوریه گذاشته‌اند هر کشوری وارد مبادلات تجاری و اقتصادی با سوریه شود در خطر تحریم قرار می‌گیرد. ولی کشور ما چون خودش قبلا تحریم شده می‌تواند از این فرصت استفاده کند. این موضوع در همکاری‌های بانکی دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه گفت: همچنین باید تلاش کنیم که بخش خصوصی دو کشور ارتباط بیشتری با هم داشته باشند. متاسفانه قبل از جنگ سوریه هم تجار دو کشور با هم آشنا نبودند. اتاق بازرگانی برای این موضوع قدم‌های خوبی برداشته و در قلب دمشق یک ساختمان برای مرکز تجاری خریداری و احداث کرده‌ایم که بسیار حائز اهمیت است زیرا کشورهای امارات و روسیه هم فعلا چنین مرکزی را در سوریه ندارند.

کاشفی گفت: با این اقدامات می‌توان به حجم تجارت ۵۰۰ میلیون دلار تا پایان امسال رسید و رسیدن به حجم تجارت ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلاری کاملا در دسترس است. پارسال تجارت ما با سوریه ۶۰ درصد افزایش یافته که البته هنوز کافی نیست. 

وی افزود: ما به سازمان توسعه تجارت پیشنهاد دادیم که خودمان در سوریه رایزن بازرگانی معرفی کنیم و هزینه رایزن را خودمان تقبل کنیم و در مرکز سوریه رایزنی مستقر کنیم که امیدواریم این پیشنهاد مورد موافق قرار بگیرد.