«نود اقتصادی»-محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک: جایگزینی سهم ۸ میلیون بشکه ای نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه در بازار از جانب سایر بازیگران انرژی جهان در کوتاه مدت ممکن نیست.

 

اروپایی ها جرات و توان همراهی با تحریم های آمریکا علیه بخش نفت و گاز روسیه را نداشته و ندارند. از اینرو، بایستی دید عکس العمل‌های روسیه در برابر فشار آمریکا به چه شکلی خواهد بود و چه تاثیراتی بر بازار خواهد گذاشت.

 

با توجه به اینکه روسیه اعلام کرده از این پس کشورهای متخاصم بایستی قیمت نفت و گاز وارداتی از روسیه را با واحد پولی روبل بپردازند؛ سه سناریو پیش روی بازار جهانی نفت قرار دارد:

 

 سناریوی نخست: تفاهم میان روسیه و مشتریانش جهت دریافت روبل برای بهای نفت و گاز صادراتی یا تهاتر نفت و گاز روسیه با کالاهای مورد نیاز این کشور که در این صورت، روسیه به صادرات نفت و گاز ادامه داده و قیمت نفت خام در حدود ۱۰۰ دلار باقی خواهد ماند.

 

سناریوی دوم: که از قضا احتمال وقوع بیشتری دارد؛ حذف بخشی از نفت و گاز صادراتی روسیه از جانب مسکو میباشد که باعث صعود قیمت نفت تا حدود ۱۵۰ دلار نیز خواهد شد‌.

 

سناریوی سوم: به هر دلیلی مسکو تصمیم بگیرد فرآیند صادرات نفت و گاز خویش را برای مدتی متوقف نماید که شوک آن به بازار، باعث افزایش قیمت نفت خام تا ۲۰۰ دلار خواهد شد. 

 

بایستی توجه کنیم نکته مهمی که باعث شده دست روسیه در برابر غرب جهت هر نوع عکس العملی باز باشد، عدم همراهی کشورهای عربی جهت جایگزینی تمام و کمال نفت و گاز تحریمی روسیه در بازار است. زیرا این کشورها علاقه مند به رابطه حسنه با روسیه بوده و از لحاظ فنی نیز برخلاف زمان تحریم های اعمالی علیه ایران، ظرفیت مازاد قابل توجهی جهت نقش آفرینی موثر و حدف روسیه از بازار ندارند.