به گزارش رویترز، آلمان پس از اینکه روسیه دو منطقه شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به دریای بالتیک موسوم به «نورد استریم دو» را متوقف کرد.

این پروژه قرار بود انتقال مستقیم گاز از روسیه به آلمان را دو برابر کند.

پربحث ترین پروژه انرژی اروپا به ارزش ۱۱ میلیارد دلار، در ماه سپتامبر به پایان رسید اما در انتظار صدور مجوز توسط آلمان و اتحادیه اروپا بلااستفاده مانده و به بهره برداری نرسیده بود.

این خط لوله قرار بود فشار را بر مصرف کنندگان اروپایی که با بحران انرژی مواجه هستند، در بحبوحه افزایش هزینه های زندگی پس از همه گیری کرونا، کاهش دهد.

اما با این اقدام، شاخص قیمت گاز در اروپا در روز سه شنبه ۹.۸ درصد بالا رفت وبه ۷۸.۹۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور پیشین روسیه و معاون کنونی شورای امنیت این کشور با انتشار توئیتی، نمک به زخم اروپاییان پاشید و نوشت: «به جهان جدید که اروپایی ها باید به زودی ۲ هزار یورو برای هر هزار مترمکعب گاز بپردازند، خوش‌آمدید.»

اما ولادیمیر پوتین پیش از اینکه تاکید کرده بود که هیچ اختلالی در عرضه گاز کشورش به اروپا ایجاد نمی شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین به خبرگزاری اینترفاکس گفت کرملین امیدوار است که این توقف موقتی باشد.

آلمان نیمی از گاز مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می کند و اعلام کرده بود نورد استریم ۲، در درجه اول، یک پروژه تجاری برای متنوع سازی عرضه انرژی به اروپاست.

باوجود منافعی که این پروژه دارد اما این خط لوله مخالفانی در داخل اتحادیه اروپا دارد. مخالفان معتقدند این پروژه اروپا را به گاز روسیه وابسته تر می کند و درآمدهای اوکراین را کاهش می دهد و کی اف را نسبت به حمله روسیه آسیب پذیرتر می کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شامگاه دوشنبه در سخنانی درباره تحولات اخیر درباره اوکراین پرداخت و در ادامه استقلال دو منطقه «دونتسک» و «لوهانسک» را به رسمیت شناخت.

روز گذشته نیز قانونگذاران مجالس سفلی و علیای روسیه در جلسات جداگانه قطعنامه پیشنهادی با موضوع تصمیم رئیس ‌جمهور این کشور برای به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را تایید و تصویب کردند.

به دنبال این تصمیم روسیه، وزارت خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی علیه روسیه اعمال کردند.

منبع: فارس