حامد چمن‌رخ عضو هیئت رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: فرش‌هایی که ۲٠ سال پیش صادر و دچار آسیب شده‌اند باید به داخل کشور برگشته و پس از تعمیر و قالیشویی با ایجاد درآمدزایی مجدد برای کشور دوباره صادر شوند. اما دولت قبل با مصوبه‌ای در سال ۹۵ جلوی ورود فرش‌های آسیب‌دیده را به داخل کشور گرفت. 

وی بیان کرد: پس از اجرای این مصوبه در دولت قبل کشورهای پاکستان و ترکیه با جذب قالیشویان و رفوگران ایرانی فرش‌های آسیب‌دیده ایرانی را به کشور خودشان می‌برند و پس از تعمیر، دوباره صادرشان می‌کنند.

چمن رخ گفت: دولت قبل با این مصوبه هم جلوی درآمدزایی کشور را گرفت و به اشتغال لطمه زد و هم باعث مهاجرت نیروی متخصص ایرانی به پاکستان و ترکیه شد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف افزود: مسئولان دولت قبل پس از تحریم حتی جلسه‌ای با فعالان فرش نگذاشتند و از خودشان نپرسیدند چرا آمریکا فرش دستباف را بعنوان اولین کالای غیرنفتی تحریم کرده است؟ ما بازار فرش آمریکا یعنی ۳٠ درصد از کل بازار خودمان را از دست دادیم. 

وی افزود: صادرات فرش ایران در طول ۳ سال از ۶٠٠ میلیون دلار به ۳٠ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. تحریم میخواست ۲ میلیون فعال صنعت فرش را بیکار کند که موفق شد. از دولت قبل خواستیم شرایط صادرات گسترده فرش ایران به هند و چین را با ایجاد نمایشگاه فراهم کند اما سازمان توسعه تجارت هیچ توجهی به درخواست‌های ما نکرد.