با گذشته بیش از دو هفته از انتشار فیلم سخنان غلامحسین شافعی علیه نمایندگان مجلس در سایت «نود اقتصادی» کشمکش‌ها بر سر ماندن و یا رفتن شافعی از ریاست اتاق بازرگانی ادامه دارد.

دو روز بعد از انتشار فیلم سخنان شافعی، هیات رئیسه اتاق بازرگانی در بیانیه‌ای سخنان رئیس اتاق را محکوم کرده و آن‌ها را نسنجیده دانست و حتی به قصور شافعی در بیان این سخنان اذعان کرد.

این در حالی بود که در زمان صدور بیانیه هیات رئیسه، شافعی در صدر یک هیات اقتصادی به عراق سفر کرده بود تا به نوعی این بیانیه، کودتای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران علیه شافعی تلقی شود.

شافعی بعد از بازگشت از عراق در بیانیه‌ای از نمایندگان مجلس عذرخواهی کرد ولی نمایندگان در جلسات علنی هفته گذشته نسبت به سخنان او واکنش نشان دادند و به نوعی مشخص شد که این عذرخواهی چاره‌ای برای سخنان تند رئیس اتاق بازرگانی نبوده است. 

اما در درون اتاق بازرگانی سوظن‌ها برای یافتن منتشر کننده فیلم سخنان شافعی ادامه دارد و انگشت اتهام هم بیشتر به سمت اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی رفته است. از طرف دیگر، همزمانی انتشار فیلم جنجالی سخنان شافعی با حذف درآمد سه در هزار مالیات صاحبان کارت‌های بازرگانی در کمیسیون تلفیق مجلس اختلاف نظرها را در میان نمایندگان مجلس و اعضای اتاق‌های بازرگانی بیشتر کرده است.

خبرنگار «نود اقتصادی» در این زمینه کسب اطلاع کرده که اعضای هیات رئیسه برای لابی گری جهت رای نیاوردن حذف سه در هزار درآمدهای مالیاتی در صحن علنی مجلس از شافعی خواسته‌اند که از سمت خود استعفا دهد تا همگرایی خود را به مجلسی ها نشان دهند. اما شافعی هم که قصد کنار رفتن از کرسی ریاست اتاق را به هیچ قیمتی ندارد، شرط گذاشته تنها در صورتی استعفا می‌دهد که هر شش نفر عضو هیات رئیسه همراه با او از سمت خود استعفا بدهند.

باید دید واکنش هیات رئیسه اتاق بازرگانی به این پیشنهاد شافعی چه خواهد بود و چرخه قدرت در هیات رئیسه اتاق ایران یک سال قبل از انتخابات دوره دهم اتاق در اسفند سال آینده تغییر خواهد کرد یا خیر؟