مشکل گرانی و کمبود روغن در طول دو ماه گذشته همواره مانع جدی صنایعی بوده است که برای تولیدات خود نیاز به روغن دارند. تا اینکه دو روز پیش سندیکای صنایع کنسروسازی در نامه‌ای به رئیس جمهور عنوان کرد حدود ۴۵ روز است سهمیه روغن صنایع تحت نظر این سندیکا به هیچ وجه تحویل داده نشده است.
 
میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسروسازی در این رابطه به خبرنگار «نود اقتصادی» گفت: ما در طول ۴۵ روز گذشته هیچ روغنی دریافت نکردیم و خط تولید تن ماهی و خورش‌های گوشتی در برندهای معروفی مثل دلپذیر، بیژن و مهرام به کلی تعطیل شده است.

چند بار به وزارت صمت و جهاد کشاورزی نامه‌نگاری کردیم اما وزارتخانه‌های مذکور گفتند در شرایط فعلی روغنی برای تحویل به صنایع شما نداریم.

میررضوی می‌گوید شایعه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تولیدکنندگان روغن را در بلاتکلیفی قرار داده و نمی‌دانند باید روغن خود را با چه ارزی تولید کنند. او همچنین مدعی شد هم‌اکنون مقدار زیادی روغن در گمرکات انبار شده ولی اقدام خاصی برای ترخیص آنها نمی‌شود!

اگر از ماجرای عدم تخصیص روغن مورد نیاز صنایع کنسرو بگذریم، قنادان و تولیدکنندگان شیرینی نیز در دو ماه گذشته برای تهیه روغن مورد نیاز خود مشکل جدی داشته‌اند.

علی بهرمند، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان تهران به «نود اقتصادی» گفت: از دو ماه پیش عرضه روغن کاهش پیدا کرد و کارخانجات روغن محصولی به ما تحویل ندادند. ما مجبور شدیم روغن ۱۵۰ هزار تومانی را به قیمت ۶۰۰ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنیم. اما الان دو هفته است که اوضاع بسیار بدتر شده و کمبود روغن به اوج خودش رسیده است. دیگر در بازار آزاد هم روغنی وجود ندارد که بتوانیم آن را با ۶۰۰ هزار تومان بخریم.

شواهد حاکی از این است که صنایع دیگری مثل انجمن صنفی بیسکوئیت و شکلات هم با کمبود و گرانی روغن دست به گریبان هستند.

گویا وزارت صمت به این مسئله حساس توجهی ندارد و وزارت جهاد کشاورزی هم که به تازگی عهده‌دار تأمین کالاهای اساسی مردم شده است حل بحران روغن را پیگیری نمی‌کند!