به گزارش «نود اقتصادی»، یک هفته قبل اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با رأی اعضای این کمیسیون انتخاب شدند. در نگاه اول سوابق و تحصیلات غیرمرتبط و غیرتخصصی هیئت رئیسه این کمیسیون با امر بودجه کاملا ناامیدکننده است.

به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق که هر ساله به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور و لوایح بودجه تشکیل می‌شود بطور کلی دستاویز بازی‌ها و ارتباطات سیاسی درون مجلس قرار گرفته است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری معارف اسلامی و سوابق اجرایی کاملا غیراقتصادی مثل وزارت آموزش و پرورش، ریاست کمیسیون تلفیق و  هماهنگی بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس در خصوص جداول و ارقام تخصصی بودجه را به عهده گرفته است.

عدم حضور شخصیت‌های علمی حوزه اقتصاد در هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق به شدت ناامید کننده است و جای اقتصاددانان برجسته مجلس یازدهم همچون شمس‌الدین حسینی، الیاس نادران و... با سوابق علمی دکتری اقتصادی و هیئت علمی دانشگاه و سوابق اجرایی مهمی مثل وزارت اقتصاد در ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق خالی است.

البته گفتنی است حمیدرضا حاجی بابایی در گذشته نیز با تحصیلات غیرمرتبط و غیراقتصادی به طور ناگهانی در مجلس یازدهم به ریاست کمیسیون کاملا تخصصی و مهم برنامه و بودجه و محاسبات رسیده بود.

از ریاست کمیسیون که بگذریم عدم حضور چهره‌هایی با تحصیلات اقتصادی و مرتبط به امور توسعه و بودجه و در مقابل حضور یک پزشک عمومی، فردی با تحصیلات کارشناسی ارشد تاریخ و دکتری حقوق خصوصی و... در ترکیب هیئت رئیسه این کمیسیون به شدت عجیب و پرسش برانگیز است.

سوال اینجاست که آیا کمیسیون تلفیق بودجه با این ترکیب هیئت رئیسه می‌تواند در آینده نزدیک در پیگیری مطالبات مردم از بودجه و برطرف کردن ایرادات احتمالی لایحه بودجه ۱۴۰۱ موفق باشد یا نه؟!