به گزارش‌ «نود اقتصادی»، سامانه بارشی حدود یک هفته است که وارد کشور شده است. این سامانه در برخی مناطق، عبور و مرور از جاده‎ ها را با مشکل همراه کرده است.

در این رابطه جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، گفت: میزان مصرف در بخش خانگی حدود ۵۶۰ تا ۵۷۰ میلیون متر مکعب است که ۷۰ درصد تولیدات گاز را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: در حال حاضر تولید در حداکثر مقدار ممکن است و بیشترین میزان تولید را از ابتدای سال تا به الان تجربه کرده‌ایم.

چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ۲۲ میلیون متر مکعب از میادین ذخیره سازی شده از جمله سراجه و شوریجه برداشت گاز داشته‌ایم که به شبکه گازرسانی ارسال شده است.

به گفته این مقام مسئول اگر مصرف گاز افزایش پیدا کند و سوخت مایع نیروگا‌ه‌ها کاهش پیدا کند، احتمال خارج شدن این نیروگاه ها از مدار تولید وجود دارد.

بر این اساس در اغلب نقاط کشور در پی کاهش دما، مصرف گاز افزایش یافته است.

فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت، در خصوص میزان مصرف گفت: شدت مصرف نسبت به کشور‌های صنعتی بیشتر شده است؛ یعنی، به ازای هر واحد تولید و هر مترمربع زیر بنای ساختمان‌ها مصرف انرژی بسیار زیادتری در حال انجام است.

نور موسوی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: مشترکانی که در ۳ پله اول تعرفه‌ها قرار بگیرند، میزان مصرف آن‌ها عادی و متعارف تشخیص داده می‌شود و هیچ افزایشی در نرخ گاز بهای این ۳ پله رخ نمی‌دهد. اما در خصوص پله‌های بالاتر به تناسب هر پله ۴۰ درصد نسبت به پله قبل اضافه شده است.

همین افزایش مصرف باعث شده است تا کل تولید گاز کشور از روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب در مهرماه به روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب در ابتدای دی ماه برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران