به گزارش «نود اقتصادی»، حسن روحانی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را بر مبنای فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه بسته بود. روحانی در پاسخ به انتقادات مدعی بود که فقط کاسبان تحریم و یأس‌آفرینان داخلی از تدوین بودجه ۱۴۰۰ بر مبنای فروش ۲.۳ میلیون بشکه در روز نفت ناراضی هستند!

آذرماه سال گذشته روحانی چند بار از تصمیم دولت برای تدوین بودجه ۱۴۰۰ بر مبنای فروش روزانه نفت ۲.۳ میلیون بشکه دفاع کرد:

نفت را می‌فروشیم نه ۲ میلیون و ۳۰۰ ، به وزیر نفت هم اعلام کردم خودش را برای رقمی بسیار بالاتر آماده کند. انشاءالله سال آینده خیلی بیشتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ نفت خواهیم فروخت. خودمان را برای رقم خیلی بالاتر آماده می‌کنیم. این یک حداقلی است که در بودجه آوردیم فعلا برای ماههای اولیه سال، بعد شرایط متفاوت می‌شود... 

ما نفت را در این بودجه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه با میعانات در نظر گرفتیم و این نفت و میعانات تولید و تامین خواهد شد. در جلسه دولت به صراحت یک بار دیگر هم گفتم و الان هم به مردم می‌گویم که ما سال آینده به طور متوسط تا پایان سال روزی ۲میلیون و۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی تولید و به فروش خواهیم رساند بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه نداریم...

باز هم معتقدم ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم و می‌فروشیم و من به وزارت نفت دستور دادم که تولید را اضافه کند نه ۲ و ۳۰۰ ، ما باید برویم به صادرات ۲ و ۸۰۰ ، ۲و ۹۰۰ و این دستور را به وزارت نفت دادم که انجام بدهد. باید چاه‌های خود را برای این کار آماده کنیم.

اصلاً حتی تحریم هم برداشته نشود و انجام نشود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و مبنای ما این است....

نه بر مبنای اینکه برجام چه می‌شود. ۲ میلیون و ۳۰۰ بر مبنای این است که وزارت نفت به من می‌گوید که در ماه‌های اولیه سال اگر بخواهم تولید کنم و چاه‌ها را فعال کنم ۲ میلیون و ۳۰۰  می‌توانم صادر کنم.

دولت کاملاً برنامه دارد. یقینی است، صددرصد است، بودجه‌ای که ۶ ماه حدوداً من باید اجرا کنم، دارم اعلام می‌کنم و این کار را خواهم کرد. ۲,۳۰۰ نفت می‌فروشیم و در ۶ ماه دوم هم دولت بعدی می‌فروشد.

۲,۳۰۰ بر مبنای واقعیتی است که جلسات متعدد بحث کردیم و دولت تصویب کرده این را با کسی شوخی نمی‌کنیم.

اگر تحریم برداشته شود صادرات نفت ما ۲,۳۰۰ نیست، صادرات ما ۲.۸۰۰، ۲.۹۰۰ خواهد بود. اگر تحریم‌ها برداشته شود، همان حقی که در اوپک قبلاً داشتیم یعنی هر مقداری که ۹۵ می‌فروختیم دو مرتبه همان قدر نفت را می‌فروشیم. ۶ ماهه دوم ۹۵ چقدر نفت می‌فروختم، حالا همانقدر می‌فروشیم بنابراین حرفهای من بر مبنای تحلیل نیست، بر مبنای محاسبه دقیق و واقعی است.

برخلاف اظهارات حسن روحانی، گزارش بررسی عملکرد چهارونیم ماهه بودجه ۱۴۰۰ (مقطع تغییر دولت)  که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده، نشان می‌دهد تنها ۱۵ درصد درآمد نفتی مصوب بودجه ۱۴۰۰ تا روز پایانی دولت روحانی محقق شده بود!

البته دولت روحانی پس از عدم توانایی در فروش نفت و تامین درآمد نفتی، بیکار ننشست و در ۴ ماه نخست امسال بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان پول تورم‌زا چاپ کرد و کسری خود را اینگونه رفع کرد 

ضمن اینکه کارشناسان اصلاح‌طلب هم آن زمان سکوت پیشه کرده بودند اما امسال که دولت رئیسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را بر مبنای فروش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز تدوین کرده، فریاد اعتراضی سر می‌دهند و تحقق این رقم را غیرممکن می‌دانند.