مجتبی اسلامی، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: دیشب قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان  بسته شد. این قرارداد سه جانبه پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران خواهد داشت.

وی بیان کرد: این اتفاق باید زودتر رخ می‌داد. متاسفانه تبادل انرژی از جمله سوآپ گاز و حتی نفت در اولویت کاری برنامه زنگنه و تیم او در وزارت نفت نبود و ما هم چیزی در این زمینه ندیدیم.

اسلامی افزود: دیپلماسی انرژی در حوزه بین‌الملل کشور در این سال‌ها ضعیف بود و هیچ طرحی که در آن تولیدکنندگان ایرانی صنعت نفت به عنوان اپراتور در کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان بتوانند طرح‌هایی چون احداث پالایشگاه یا فاز توسعه‌ای انجام بدهند رخ نداد.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: یکی از نقاط ضعف دولت قبل در حوزه تبادل انرژی، وجود یک ناهماهنگی جدی بین ارگان‌های درگیر یعنی وزارتخانه‌های نفت، امور خارجه و صمت بود که باعث شد با وجود حضور مسمتر سازندگان تجهیزان صنعت نفت در  نمایشگاه‌های بین‌المللی اما منجر به شکل‌گیری صادرات پایدار نشد.

مجتبی اسلامی بیان کرد: ایران سال‌ها است که با ترکمنستان قطع مراودات گازی داشته که با امضای قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان یک اقدام راهبردی و مهم شکل گرفت.