به گزارش «نود اقتصادی» بررسی آمار تسهیلات‌دهی بانک‌های کشور نشان می‌دهد بانک‌ها در ۷ماهه نخست امسال ۱۴۸۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف داده‌اند که از این میزان، سهم بخش خدمات ۴۳/۲ درصد، بخش صنعت و معدن ۲۹/۷ درصد، بخش بازرگانی ۱۵/۱ درصد، کشاورزی ۶/۹ درصد، ساختمان ۵/۱ درصد بوده است.

همچنین مقایسه رقم تسهیلات اعطایی بانکها در ۷ماهه نخست امسال با ۷ماهه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد تسهیلات‌دهی بانک‌ها طی دو سال اخیر به‌طورمیانگین رشد ۲۲۵ درصدی داشته و از حدود ۴۵۷ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر در بین بخش‌های اقتصادی، بیشترین رشد تسهیلات‌دهی مربوط به بخش خدمات با ۳۰۳ درصد بوده است. پس از این بخش، صنعت و معدن با ۲۱۳ درصد، کشاورزی ۱۷۰ درصد، بازرگانی ۱۶۳ درصد و مسکن و ساختمان با ۱۲۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.  

قابل ذکر است با توجه به بانک‌محور بودن تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی در ایران، افزایش رقم تسهیلات‌دهی بانکها به‌ظاهر می‌تواند موجب رونق اقتصادی شود اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این تسهیلات در شرایط تورمی دو سال اخیر عمدتا صرفا فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای دلار، طلا، سکه، مسکن و ارزهای دیجیتال شده و نباید از رشد آن چندان خوشحال باشیم.