اخبار شرکتها-حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت وگوی زنده اینستاگرامی با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه فولاد مبارکه در شدیدترین بخش تحریم‌ها قرار گرفته است،‌ اظهار کرد:‌ از مهرماه 97 مدیرعامل این مجموعه صنعتی بوده‌ است،‌ اظهار کرد:‌ دو هفته پس از اغاز مدیریت در این مجموعه اقتصادی صنعت فولاد مواجه با لیست تحریم‌های شدید آمریکا قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط موجب شده است تا صادرات، واردات، ارتباطات تکنولوژیک و مبادلات ارزی با مشکلاتی همراه باشد البته تولید با رکود مواجه نشده و روند تولید ادامه داشته است.عظیمیان ادامه داد:‌ در مهرماه 97 ذخیره بسیار کمی از الکترود گرافیتی وجود داشت و براساس دستورات وزارت صمت تلاش شد تا ذخیره مناسبی در این زمینه وجود داشته است.

با ذخیره‌سازی انجام شده تا سه سال آینده به واردات الکترود گرافیتی نیازی وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل فولاد مبارکه بااشاره به اینکه بخشی از پول‌های ارزی فولاد مبارکه بلوکه شده است اما حرکت مبارکه متوقف نشده است،‌ تصریح کرد:‌ ارزش دارایی‌های بلوکه شده فولاد مبارکه در حدود 160 میلیون یورو است که به نام مبارکه است. کالاهای انباره شده نیز به نام فولاد مبارکه است که به دلیل حرکت‌های ظالمانه آمریکا بلوکه شده است.

مبارکه لوکوموتیو صنعت است

وی با تاکید براینکه تجربه مدیریت سه ساله اگرچه لذت بخش بوده است اما چالش‌های بسیاری مواجه بوده است که یکی از آنها تغییر مدیریت‌ها بوده است،‌تصریح کرد: مبارکه لوکوموتیو صنعت است و سه هزار صنعت وابستگی به تولیدات فولاد مبارکه دارد.عظیمیان عنوان کرد:‌ فولاد عریض تنها مصارف صنعتی دارد و همه گروه‌هایی که مشتریان این تولیدات هستند شرکت‌های صنعتی زیرمجموعه وزارتخانه‌های نفت، نیرو،‌صمت بوده و صنعت خودروسازی از مشتریان محصولات این شرکت هستند.

وی با بیان اینکه قطع برق در تابستان و قطع گاز در زمستان از مشکلات تولید است،‌عنوان کرد:‌با وجود این شرایط ‌ از ظرفیت اسمی 7 میلیون و 200 هزار تن عبور و به 7 و نیم میلیون تن رسیده‌ایم و تحریم نیز تاثیر منفی بر تولید ما نداشته است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد:‌ ابرپروژه بزرگی که از سال 99 در دستور کار قرار گرفته است پروژه نورد گرم 2بوده است . مبارکه حدود 11 سال بوده است که تصمیم داشته است این طرح را اجرایی کند و تمام تولید خود را به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر نورد گرم کند.وی با بیان اینکه تمام سود در بخش انتهایی مسیر تولید قرار دارد، اظهار کرد:‌ ضعف فولاد مبارکه این بوده است که این پروژه چند بار مناقصه بین‌المللی گذاشته شد اما به دلیل تحریم اجرایی نشد و شرکت المانی با وجود اینکه پیش‌ پرداختی را هم دریافت کرده بود این پروژه را اجرایی نکرد.

ایجاد فرصت های شغلی جدید

عظیمیان ادامه داد:‌ 10 هزار شغل جدید میزان اشتغالزایی طرح شهید سردار سلیمانی است که 9 هزار شغل آن غیرمستقیم است و تا سه سال آینده کشور از واردات ورق بی‌نیاز می‌شود.وی در ادامه تصریح کرد:‌ عمده ورق مورد نیاز لوازم خانگی در داخل تولید می شود اما قسمت ورق درب جلویی برخی از لوازم خانگی آنها که نیاز به انعطاف بیشتر دارد، وارداتی است.

عظیمیان خاطرنشان کرد:‌ طرح 3.7 میلیون تنی فولاد در دستور کار است و با یک کار دو ساله و نزدیک به 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری و با افزایش ظرفیت تولید می‌توان این میزان افزایش را محقق کرد.وی با بیان اینکه مبارکه در سه طرح انتقال آب مشارکت کرده است اظهار کرد:‌ طرح تحول دیجیتال که یک پروژه چهار ساله است از مرداد 99 آغاز شده است. مبارکه در دهه 60 ساخته شده است نسل سوم انقلاب صنعتی است و نسل چهار انقلاب صنعتی می‌گوید که کل یک مجموعه صنعتی باید به صورت هوشمند اداره شود.

وی افزود: در حال اخذ مجوز طرح شهید قاسم سلیمانی از وزات صمت هستیم و فولاد مبارکه هیچ کمبود مالی و نیاز ارزی ندارد. ما هیچ ریال و دلاری از دولت درخواست نمی‌کنیم چون دولت دغدغه‌های خود را دارد و باید به مسائل مردم برسد.
عظیمیان با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه یک تا سه سال به سوددهی خواهد رسید،‌تاکید کرد:‌ سهامداران می‌توانند منتظر سوددهی انها در این بازه زمانی باشند.

وی خاطرنشان کرد:‌ بخش عمده محصولات فولاد مبارکه به دلیل اختلاف قیمت چند هزار تومانی با بازار آزاد با ابهام‌هایی در فروش همراه است اما بخش عمده آنها به تولیدکنندگان و انبار صنایع می‌رسد اما نباید این نکته را نیز فراموش کرد که به دلیل حجم عظیم نقدینگی، تمایل به انبار و خرید کالایی که فسادناپذیر است وجود دارد اما باید تاکید کرد که بخش عمده محصولات فولاد مبارکه به دست تولیدکننده واقعی می‌رسد.

مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد:‌ هر زمان که التهاب بازار زیاد باشد، فروش‌ها در بورس نقدی می‌شود. و هر زمان که شرایط ارام باشد به صورت سلف فروخته می شود. 17 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مشتریان وجود دارد و منافع دو طرفه هدفگذاری شده است.وی با بیان اینکه ‌ به دلیل اشکالاتی که در نظام توزیع وجود دارد اتفاقاتی به وجود می‌آید،‌اظهار کرد:‌ در دی سال گذشته دستورالعملی ارسال شد اما وزیر فعلی صنعت قول مساعد داده‌اند تا امضاهای طلایی برطرف شود. درخواست ما این است که مصرف‌کنندگان واقعی باید 80 درصد نیازشان تامین شود تا بساط سفته‌بازی برچیده شود.

عظیمیان خاطرنشان کرد: 16 میلیون تن مصرف فولاد کشور است و 30 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود، بنابراین نباید مشکلات قیمتی وجود داشته باشد اما به دلیل نارسایی‌های نظام توزیع مشکلات کنونی وجود دارد.
وی افزود:‌ در بخش ورق فولاد مبارکه تولیدکننده انحصاری است و در هماهنگی با وزارت صمت اجازه آشفتگی به بازار را نخواهیم داد. اگر تفاوت قیمت زیادی بین قیمت بورس و بازار تهران به وجود اید و کالا در بازار با کمبود مواجه شود، فولاد مبارکه تلاش‌هایی را انجام خواهد داد.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد:‌ تا پیش از مرداد 97 میزان تخصیص سهمیه هر واحد به عهده فولاد مبارکه بوده است اما سامانه بهین یاب که با هدف شفاف‌سازی اقتصادی ایجاد شده است اختلالاتی در بازار به وجود آورد. ما به طور دائم اعلام کرده‌ایم اگر کنترل بازار و تامین نیاز مصرف‌کنندگان را به فولاد مبارکه بسپارند اقداماتی انجام خواهیم داد که تفاوت قیمت فولاد مبارکه و بازار کمتر از 10 درصد باشد.

وی افزود: الگوهای جهانی باید محلی سازی شود و نمی‌توان نسخه سایر کشورها را به صورت یکسان در کشور مورد استفاده قرار داد. نمی‌توان قیمت‌های جهانی یا الگوهای جهانی را تنها ملاک قرار داد این رفتار کاملا درست نیست و همه بخش‌ها شامل اقتصاد، دولت و بازار در یک کشتی مشترک هستند و در یک حرکت برد - برد منافع همه تامین خواهد شد.
عظیمیان خاطرنشان کرد:‌ وقتی قیمت محصولات به صورت نادرست بالا می‌رود درخواست ابطال یا از سوی شرکت یا از سوی دولت ارایه می‌شود که اگر این اقدام انجام نشود قیمت باز هم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: سیمان، تیرآهن و میلگرد بازیگران زیادی در کشور دارد اما ورق فولادی تنها یک تولیدکننده دارد و در یک حرکت جمعی و با همکاری مجموعه‌های متعدد می‌توان اقدامی انجام داد که قیمت‌ها را کنترل کرد.عظیمیان با بیان اینکه سیل نقدینگی گاهی به سمت مسکن،‌ارز، طلا و غیره هدایت می‌شود،‌ خاطرنشان کرد:‌ فولاد و ورق نیز جزو کالاهای سرمایه‌ای هستند و ورود آنها به این بازار موجب نابسامانی‌های قیمتی می‌شود.

وی عنوان کرد:‌ حدود یک و نیم میلیون تن فولاد شامل ورق و فولاد خام صادر می شود که حدود 900 میلیون یورو ارزش ارزی آن است.عظیمیان با بیان اینکه اگر در 6 ماه دوم سال قطع برق و گاز متوقف شود می‌توان به بهبود روند تولید امیدوار بود،‌تصریح کرد:‌ می‌توان به رکوردهای سابق فولاد دست یافت. مبارکه 8 کوره قوسی دارد اما در این دو ماه روزها با یک کوره و شبها با سه کوره فعالیت کرده است، این روند البته کمی بهبود یافته است و اکنون شبها به 6 کوره رسیده است و اگر بتوان قطعی‌های برق و گاز را متوقف کرد می‌توان به بهبود روندهای تولید در سال جاری امیدوار بود.

وی درباره بازار جهانی فولاد نیز گفت: چین سالانه دو میلیارد تن فولاد تولید می‌کند و مابقی کشورها یک میلیارد تن فولاد تولید می‌کنند و چین نقشی تعیین کننده در قیمت سنگ اهن و محصولات فولادی در بازار جهانی دارد. تحلیل‌ها گواه آن است که بازار فولاد مجددا به رونق مناسبی دست می‌یابد و کسانی که در این بازار نقش دارند شاهد افت و خیزهای ناشی از کاهش تقاضا نخواهند بود.

دلایل بالا رفتن حاشیه سود سهام فولاد مبارکه

عظیمیان درباره دلایل بالارفتن حاشیه سود در فولاد مبارکه و ارتباط آن با نرخ ارز اظهار کرد:‌ دلیل بالارفتن حاشیه سود فولاد مبارکه افزایش تولید کنترل هزینه شفافیت در تراکنشها و فعالیت‌های مالی بازدهی مثبت در شرکت‌های وابسته،‌ رونق بازار و نرخ ارز بوده است.

وی درباره سود سهام فولاد مبارکه نیز اظهار کرد:‌ امسال عدد بالایی که در مجمع مصوب شد سود توزیع شد و 400 ریال برای هر سهم سود تعیین شده است و به همه سهامداران تعلق خواهد گرفت.مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: حدود 60 هزار میلیارد تومان محصول به فروش رسیده است که اگر این روند ادامه داشته باشد امسال می‌تواند 50 هزار میلیارد تومان سود خالص در فولاد مبارکه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مسئولیت های اجتماعی در این مجموعه مهم اقتصادی اظهار کرد: وقتی کرونا پیش آمد نیاز به اکسیژن بالایی به وجود آمد. در گذشته اکسیژن و نیتروژن این شرکت به فروش می‌رسید اما فولاد مبارکه 20 هزار تن اکسیژن مجانی در اختیار بیمارستان‌های استان‌های مختلف قرار داده است و ما بسیار خوشحال هستیم که این اقدام انجام شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد:‌ سال گذشته فولاد مبارکه 130 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها اهدا کرده‌ است و امسال نیز 100 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی اهدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسئله بی ابی و خشکی زاینده رود که تامین آب فولاد مبارکه را انجام می‌داد یکی از مشکلات صنعت است،‌تصریح کرد:‌ البته کل برداشت ما حدود یک درصد از اب زاینده‌رود ودر حدود 20 میلیون لیتر بوده است. اکنون پساب 9 شهر اطراف را خریداری کرده‌ایم و این شرایط موجب شده است تا مشکلات زیست محیطی کمتری وجود داشته باشد.
عظیمان با بیان اینکه به سمت تکنولوژی‌های دیگری حرکت خواهیم کرد که آب کمتری استفاده شود،‌تصریح کرد: رسیدگی به مسائل کارگران و پیمانکاران به طور خاص در دستور کار قرار خواهد گرفت.