محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص ارتباط میان قطعی برق و کمبود سرم در کشور اظهار کرد: قطعی برق یکی از دلایل کمبود سرم است و دلیل اصلی آن نیست. مشکل اساسی تعطیلی شرکت داروسازی شهید قاضی تبریز از فروردین ماه امسال است.
وی افزود: سال‌ها بود که این کارخانه نیاز به بازسازی داشت و این شرکت در اسفندماه مجوز گرفت که بازسازی انجام دهد و تا آخر ماه مرداد دوباره به مدار تولید باز می‌گردد.
این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به موج شدید شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: با توجه به موج شدید شیوع کرونا مصرف داروی رمدسیویر به شدت افزایش پیدا کرده و حتی به دو میلیون ویال در ماه رسیده است و مصرف این دارو هم نیاز به سرم دارد. البته ما در سال 99 مازاد تولید سرم داشتیم، علت آن هم این بود که بعد از پاندمی کرونا مصرف بیمارستان‌ها به دلیل تعویق خیلی از عمل‌های جراحی کاهش یافت. شرایط به شکلی بود که ما سال گذشته سرم صادر کردیم.
نجفی عرب عنوان کرد: سرم‌سازی‌ها از دو ماده پلی‌اتیلنی pp و pv برای بسته‌بندی محصولات خود استفاده می‌کنند. pp در داخل تولید می شود ولی pv از خارج وارد می‌شود که به دلیل مشکلات ارزی کمتر وارد شده است. البته وضعیت کمبود سرم موقت است و سازمان غذا و دارو هم اعلام کرد قصد واردات سرم از ترکیه را دارد.
این عضو اتاق بازرگانی گفت: تا پایان ماه مشکل کمبود سرم حل می‌شود، چون یک ظرفیت تولید 4.5 میلیونی در ماه از سوی شرکت شهید قاضی وارد مدار تولید می‌شود و ما دوباره با مازاد تولید سرم رو به رو می‌شویم. ما ماهانه 15 میلیون واحد سرم در کشور مصرف می‌کنیم و شاید بهتر بود وزارت بهداشت از یک ماه پیش مقداری وارد می‌کرد و جلوی کمبود را می‌گرفت. در حال حاضر با موج جدید کرونا تمام تخت‌های بیمارستان‌ها مشغولند و همه با شدت بالایی تزریق سرم دارند.
گفتنی است امروز مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق برخی از خبرها در شبکه‌های اجتماعی در خصوص کمبود سرم به دلیل قطعی برق را تکذیب کرده بود.