به گزارش «نود اقتصادی»، به نقل از سی ان بی سی ، وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری ابری که موضوع نبرد حقوقی آمازون و مایکروسافت بود را لغو می‌کند. اما همچنین خبر از عقد قرارداد جدید و درخواست پیشنهاد از هر دو ارائه دهنده خدمات ابری را داد.

قرارداد JEDI یا زیرساخت دفاعی سازمانی مشترک (Joint Enterprise Defense Infrastructure)، به یکی از پیچیده‌ترین قرارداد‌ها برای DOD (وزارت دفاع ایالات متحده) تبدیل شده است. پنتاگون در بیانیه مطبوعاتی دیروز گفت که "در فضای فناوری در حال تغییر و به دلیل نیاز‌های در حال توسعه، مشخص شده که قرارداد JEDI Cloud که مدت‌ها به تاخیر افتاده بود، دیگر جوابگوی نیاز این وزارتخانه نیست. این پروژه از ابتدا به شدت مورد بحث بود. "

سهام مایکروسافت پس از انتشار این خبر حدود ۱.۲ درصد سقوط کرد، در حالی که سهام آمازون ۳.۳ درصد در بازار نیویورک رشد داشت.
 

قرارداد جدید پنتاگون با شرکت های فناوری

البته به نظر نمی‌رسد که درگیری بر سر پروژه رایانش ابری کاملاً به پایان رسیده باشد. قرارداد ابری جدید با نام "توانمندی ابری جنگنده مشترک" به مدت پنج سال به چند فروشنده اعطا خواهد شد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هنوز حداکثر مبلغ قرارداد برای جایگزین پروژه ابری را تعیین نکرده، اما انتظار دارد میلیارد‌ها دلار باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، پنتاگون اعلام کرد این قرارداد به طور اتوماتیک به مایکروسافت و آمازون داده نخواهد شد و آن‌ها باید پیشنهاداتشان درباره چگونگی پاسخگویی به الزامات دولت را ارائه کنند.

قرارداد سودآور JEDI برای مدرن سازی عملیات فناوری اطلاعات پنتاگون برای ارائه خدمات ۱۰ سال انجام شده بود. مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ قرارداد رایانش ابری را به دست آورد و خدمات وب آمازون رهبر این بازار را شکست داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران