به گزارش «نود اقتصادی»، سومین مناظره انتخاباتی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع دغدغه‌های مردم برگزار شد.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش هایی با موضوع «دغدغه‌های مردم» پاسخ دادند.

 

علیرضا زاکانی: در سال اول دولتم تورم را به نصف تورم کنونی می رسانم

-تورم ۵۲درصدی فاجعه‌ای است که دولت روحانی ایجاد کرده است. ام‌المصائب کشور، گرانی و تورم است. آقای همتی پاسخگوی رشد پایه پولی و نقدینگی باشد. در سال اول دولتم تورم را به نصف تورم کنونی می رسانم. 

-آقای همتی آبان ۹۸ گفته بود که نرخ بنزین ۴ دهم درصد در تورم تاثیر دارد! بعدا خودشان گفتند که با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم! چرا دروغ می‌گویید؟ نامه شما موجود است و آن را امضا کرده‌اید.

-همتی اسرار کشور درباره ذخایر ارزی در دسترس را به صندوق بین‌المللی پول ارائه کرد. قرارداد کرسنت که در دولت اصلاحات منعقد شد ۵۳ میلیارد دلار ضرر و عدم‌النفع به کشور وارد کرد. حذف کارت سوخت ۳ برابر بودجه مسکن مهر به کشور ضرر وارد کرد.

-فردی را از مجلس بیرون کردیم،‌ به یک شرکت بیمه رفته و حقوق نجومی ۸۵ میلیون تومانی گرفته است.

 

 سعید جلیلی: تعاملات خارجی را به دو سه کشور محدود کرده اند

-دغدغه مردم این است که چرا موضوعات حل نمی‌شود. پاسخ ها و مسایل مثل کرونا ناشناخته نیست. تورم در کشورهای دنیا ۲.۵  درصد است. مردم می‌گویند چرا با وجود منابع مسئله مسکن حل نمی‌شود؟ مردم دغدغه‌ها را در زندگی لمس می‌کنند.

--دغدغه مردم این است که چهار سال و هشت سال می‌گذرد و دولت هیچ کاری نمی‌کند. حال بعضی عذرخواهی می‌کنند اما بعضی از مردم عذرخواهی هم نمی‌کنند. 

-اینها حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند؛ دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند. تعاملات خارجی را به دو سه کشور محدود کرده اند. ادعا کردید در مذاکرات موفق بودید، اما تحریم ها دو برابر شد؛ شما حتی نتوانستید مذاکره کنید. با پررویی تمام می‌گویید که کشور مسائل دیگری دارد، تحریم هم داریم. آن زمان که در مذاکرات خود را موفق می دانستید دلار ۳۲۰۰ تومانی شد ۳۰ هزار تومان.

-همین الان مذاکرات چه نتایجی داشته است؟ طرف مقابل با پررویی می‌گویند، بله موضوعات فراوانی داریم و اهرم تحریم هم خواهیم داشت اما ما باید به مردم بگوییم برای تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ نباید بگوییم یک عده در داخل نگذاشتند، این نفهمیدن مسأله است. به طور قاطع می گویم امضای کنوانسیون ها از جمله «اف ای تی اف» هیچ نفعی برای کشور ندارد. ما هزینه برجام را دادیم، امروز باید طلبکار باشیم؛ نباید به هزینه ملت، برویم یک چیزی را سرمایه کنیم.


 

عبدالناصر همتی: کسانی که در ستاد رئیسی هستند، مخالف برجام و تصویب fatf هستند

-اگر تحریم ها نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می کردند. رئیسی سرگروه این پنج نفر است؛ اینها روی کار بیایند تحریم ها شدیدتر می شود. تحریم های جدیدی با اجماع جهانی شکل می گیرد.

-کسانی که در ستاد رئیسی هستند، اینها مخالف برجام و تصویب fatf هستند.  کاسبان تحریم نگذاشتند در ایران سرمایه گذاری شود. این ۵ نفر نگذاشتند fatf تصویب شود؛ میگویند برای چی با خارج باید ارتباط داشته باشیم؟ خب معلوم است دلار گران می شود. شما با تندوری در زمین ترامپ بازی کردید. آقای رئیسی، شما که مخالف fatf هستید، گل به خودی زدید. 

-درباره بورس نامه ی خصوصی نوشتم به رهبری؛ ایشان هم به رئیس جمهور گفتند هشدار رئیس بانک مرکزی درمورد بورس مهم است. وزیر اقتصاد اما گفت حبابی در کار نیست. دخالت افرادی مثل قاضی زاده هاشمی باعث ریزش بورس شد. 

-۱۱ نفر ۱۵ سال پیش وام گرفتند به اندازه ۹۰ هزار میلیارد؛ من لیست ۱۱ نفر را همین الان می دهم به رئیسی؛ آقای رئیسی همین الان خودت این اسامی را اعلام کن.

 

 ابراهیم رئیسی: روحانی به هشدارهای کارشناسان درباره شیوع کرونا در ایام نوروز توجه نکرد

-بانک‌ها یکی از موانع تولید هستند، معوقات بانکی باید بازپس گرفته شود. بروکراسی فسادزای سازمان مالیاتی باید اصلاح شود.

-کاهش مالیات واحدهای تولیدی از ۲۵درصد به ۱۰ درصد، به طور تدریجی انجام خواهد شد. فساد اداری باید برچیده شود.

-تورم در هشت سال اخیر بیش از ۳۰۰ درصد زیاد شده است. کنترل گرانی و گران‌سازی ضروری است. تورم باید تک‌رقمی شود. ارائه کارت اعتباری خرید برای سه دهک پایین کم‌درآمد جامعه و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال، شدنی است. 

-درباره رفع تحریم‌ها به حرف‌های رئیس سابق بانک مرکزی (سیف) توجه کنید که گفت: ثمره ما از برجام،‌هیچ بود. درباره FATF چطور ذهن‌خوانی می‌کنید. اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آنها در دستگاه قضایی رسیدگی کردیم. 

-مرجع قانونی درباره سفر تبلیغاتی به خوزستان، ستاد ملی کرونا بود که مجوز داد. روحانی به هشدارهای کارشناسان درباره شیوع کرونا د ر ایام نوروز توجه نکرد و خسارات شدیدی به مردم وارد شد.


 

محسن مهرعلیزاده: راه حل مشکلات اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن نیست

-بعضی ها می خواهند همه جا باشند. می خواهند همه کاره باشند. مردم راه حل ها را می دانند. اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه حل نیست. عیسی شریفی به شهردار وقت وصل بود. الان پرونده اش خاک می خورد. 

-اگر کرونا خطرناک است، خوزستان که وضعیت قرمز است، پریروز جناب رییسی آنجا شوآف و تبلیغات می کنند و هزاران نفر را جمع می کنند. مردم می پرسند کرونا هست یا نیست؟ خطر هست یا نیست؟

-برنامه دولت زندگی اقتصاد محور است. پنج برابر شدن یارانه‌های نقدی، واکسیناسیون کرونا تا پایان سال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و... از برنامه‌های من است.

-اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده است. به هر دلیلی در سال گذشته، دولت در بورس دخالت کرد که درست نبود. مردم را تشویق کردند که به بورس بروند و پول آن‌ها را جمع کردند، اما این پول به سمت تولید نرفت و باعث شد قیمت سهام بالا برود و سهامداران عمده سود کردند. به نظر من باید کار بورس به خود بورس سپرده شود.  افزایش سرمایه تولید و سرمایه باید در اختیار مردم قرار گیرد. اقتصاد ما دچار سیاست‌زدگی شده است.


 

محسن رضایی: دزدی و رانت قطع شود می توانیم یارانه ۴۵۰ هزار تومانی بدهیم

-اگر دزدی نشود و رانت‌ها قطع شود، می‌توان به مردم یارانه ۴۵۰ هزار تومان داد. حقوق به خانم های خانه دار می دهیم. ۳۰ درصد سهام ملی نفت را به مردم می‌دهم.

-چادر مشکی و گوشت دست افراد خاص و آقازاده‌هاست، دولت چه کاره است؟ نیاز به دو جراحی بزرگ داریم، که جراحی در درون قدرت باید اتفاق بیفتد و معماری اقتصاد ایران باید عوض شود. 

-مسئله جوانان در کشور ما که در حقیقت فرشته نجات کشور هستند مانند دوران انقلاب و دفاع مقدس امروز جوانان کشور با مشکلاتی مثل شغل، ازدواج و مسایل دیگر است. 

-دولت ما حتما مسئله برجام را جدی خواهد گرفت. من کشور را معطل مذاکرات نخواهم کرد. با دیپلماسی واقعی آمریکا به وادار می کنیم به تعهداتش عمل کند.

 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی: آقای روحانی از دفتر خودش بیرون بیاید تا با او مناظره کنم

-من خطاب به مسئولین مربوطه از جمله آقای روحانی می‌گویم امروز کسی نیست که مسئولیت عملکرد دولت را بر عهده بگیرد.

-ایشان از دفتر خودشان بیرون بیایند و در صدا و سیما حاضر شوند. من حاضرم درباره مسائل مختلف مناظره کنم. این افراد حرفهایی می زنند که ۸ سال قبل هم زدند. راه حل امروز تغییر نسل سیاستگذاران است. وقتی به ساختار تورم نگاه می‌کنیم، تمام نهادها در افزایش تورم موثر هستند.

-مردم می‌گویند آرزو می‌کنیم روزی از خواب بیدار شویم و ببینیم این هشت سال تمام شد. این کابوس دارد تمام می‌شود.

-برنامه برای اشتغال سریع داریم که نیمی از جوانان جویای کار در دو سال اول صاحب شغل شوند. تا بهمن کشور را واکسیناسیون می‌کنیم.