به گزارش «نود اقتصادی»، دومین مناظره انتخاباتی 7 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» در رسانه ملی برگزار شد.

در مناظره امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی، امیر حسین قاضی‌زاده نایب رئیس سابق مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محسن مهرعلیزاده معاون تربیت بدنی رئیس دولت اصلاحات نظرات و برنامه‌‌های خود را مورد طرح و نقد یکدیگر قرار دادند.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش هایی با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» پاسخ دادند.


علیرضا زاکانی: دولت آقای روحانی هزینه پوشک بچه را به ماهانه یک میلیون تومان رساند

-موضوع جمعیت به نقطه بحرانی رسیده؛ نرخ رشدمان به هشت دهم درصد رسیده؛ در حوزه باروری هم به یک و هفت دهم رسیده است. 

-دولت روحانی از پس پوشک بچه هم برنیامد. من برنامه دارم و زوج‌های نابارور را بیمه می‌کنم. دولت فعلی امیدی را برای مردم باقی نگذاشته است. نماینده دولت روحانی اینجاست و حاضر به مناظره نیست.

-دولتی که آقای روحانی ایجاد کرد، باعث شد که ماهی ۱ میلیون فقط هزینه پوشک بچه‌ها شود. این دولت بلایی را سر مردم آورده که ۲۸ درصد حقوق برای خارج تهران و ۵۸ درصد از حقوق را در تهران فقط برای مسکن بدهند.

-قبل از عید، یک روز قبل از تعطیلات ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی به بانک خصوصی به طور خلاف منتقل می‌شود، یعنی در مجموعه تحت نظارت بانک مرکزی. آقای همتی در مجموعه خودتان نتوانستید مدیریت کنید چطور برای بقیه حوزه‌ها نسخه می پیچید؟

-بیش از ۳ دهه است که افرادی بر اقتصادی کشور چنبره زده‌اند، خودشان کاخ‎نشین شده‌اند و مردم را کوخ‎نشین شدند. دشمن ما فقط و فساد و تبعیض است.


محسن رضایی: با دولت خواب آلودی که شبانه بنزین را گران کرد خداحافظی می‌کنیم

-در مناظره قبلی گفته شد که اگر کسی نمی‌خواهد تا پایان بماند، باید به مردم بگوید، من تا پایان انتخابات هستم و با همه رقابت می‌کنم. 

-مردم عزیز ایران مشکلات شما با شعار و شعبده‌بازی و حرف‌های مفت حل نمی‌شود. امید زمانی تحقق پیدا می کند که انرژی جدیدی در جامعه آزاد شود. نه در دولت های خواب آلود که شب می‌خوابیدند و قیمت بنزین را چند برابر می کردند و مردم به خیابان می ریختند. ما با دولت خواب آلود خداحافظی می کنیم. به مردم ایران قول می دهم سال ۱۴۰۰ سال گشایش ایران است.

-چرا از یارانه وقتی می گویم، صدایتان بالا می رود؛ چطور برای سلاطین رانت منابع دارید اما برای مردم نداریم؟ با برنامه من یک فقیر هم در ایران پیدا نخواهد شد.

-بابت اشتباه لفظی خودم معذرت خواهی میکنم: یاشاسین آذربایجان.  از برادرم آقای زاکانی ناراحتم که این اشتباه بنده را تیتر گرفته است!

-من با قاطعیت به آقای همتی میگویم که میشود ما می‌توانیم ۴۰ درصد یارانه‌های پنهان را برگردانیم و به جیب مردم بریزیم.

-من اینترنت ارزان را برای خانم‌های سرپرست خانوار فراهم می‌کنم. بعضی از محدودیت‌هایی که برای خانم‌ها ایجاد شده را برمی‌داریم

-معلم‌هایی را سراغ داریم که مشغول شغل‌های دوم و سوم هستند، ما مسکن سهل و ارزان را برای معلم‌ها در نظر می‌گیریم که بار سنگین اجاره را از دوش آن‌ها بر داریم که به تربیت دانش‌آموزان بپردازند.

 

 محسن مهرعلیزاده: آقای رئیسی، چرا فیلترینگ در کشور راه افتاده؟

-باید با قدرت در مذاکرات حاضر شویم و برجام را احیا کنیم. باید حقوق مردم ایران را برگردانیم. همه امکانات کشور و همه تصمیم گیران در همه قوه ها و همه نهادها همکاری کنند تا برجام به نتیجه برسد.

-جناب رئیسی از لحاظ کلاسیک، شش کلاس درس خواندند، بعد هم رفتند در حوزه درس خواندند؛ بعد هم رفته اند معادل سازی کرده اند. صداوسیما پنج دقیقه از فیلم تبلیغاتی من را حذف کرد؛ بداخلاقی این است. آقای رئیسی، چرا فیلترینگ در کشور راه افتاده؟

-درمورد راه حل آقای رییسی درخصوص کم شدن فاصله طبقاتی خواستم بگویم به هیچ وجه علمی و کامل نیست! مساله معلم‌ها هم خیلی اهمیت دارد، کارهای‌شان بین مجلس و دولت پاس‌کاری می‌شود. درباره کولبران و ته‌لنجی‌ها صبحت شده، این افراد قشر فراموش شده‌ای هستند. امروز ۷ میلیون نفر سرپرست خانوار داریم که درآمد مشخصی ندارند.

-در دولت خودم از بانوان در وزارت، معاونین و دیگر سمت‌های مدیریتی استفاده خواهم کرد. میانگین سنی دولت خودم را ۴۵ سال قرار دادم.

-ما نباید همه ادوار گذشته ریاست جمهوری را سیاه ببینیم. ما نباید همه چیز را سیاه ببینیم جناب زاکانی! ما در دولت آقای خاتمی دوران بسیار مطلوبی را شاهد بودیم و حتی در دوره آقای احمدی نژاد هم چنین بوده است.

-هنوز ما درگیر این مسائل فیلترینگ و سهمیه گذاری هستیم البته فعالیت‌های قابل تقدیری توسط وزیر جوان صورت گرفته اما کافی نیست.

 

عبدالناصر همتی: آقای رئیسی چرا در شورای سران قوا با دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالفت نکردید؟

-من مخالف انحصار در سیاست، اقتصاد و فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل اصلی ناکارامدی و فساد است. الان انتخاب بین بد و بدتر نیست؛ الان انتخاب بین فردی است که درها را به روی کنشگران می بنندد، و فردی که درها را به روی کنشگران باز می کند.

-آقای جلیلی می گویند نباید کار را انقدر طولانی انجام داد؛ پس شما چرا fatf را دو سال است در مجمع نگه داشته اید؟ جناب آقای رئیسی، شما عضو شورای اقتصادی سران قوا بودید، شما چرا به دلار ۴۲۰۰ اعتراض نکردید؟ من که مخالف بودم. جناب اقای رئیسی، شما عضو شورای اقتصادی سران قوا بودید، شما چرا به دلار ۴۲۰۰ اعتراض نکردید؟ من که مخالف بودم. آقای رضایی می‌گویند ۱۳۷ میلیارد دلار فساد شده است. کل درآمد کشور سال گذشته ۵ میلیارد دلار بوده، بقیه‌اش از کجا آمده‌است؟

-چه کسانی به سفارت عربستان حمله می‌کنند و ارزش پول ملت را پایین می‌آورند؟ من در مقابل جریانی هستم که می‌گویند باید برویم کاخ سفید را حسینیه کنند.

-تحریم باعث مشکل و تحریم است. ۷۵ هزار میلیارد دلار از درآمد نقتی کشور کم شده است. آدمهایی که چنبره زده‌اند بر اقتصاد کشور و از این اتفاق‌ها سود می‌برند. ما در زندگی اجتماعی و اقتصادی باید تجدیدنظر کنیم.

 

ابراهیم رئیسی: ارز ۴۲۰۰ تومان قبل از دوران من تصویب شد

-فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی است،‌ محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی است. محصول نوع تصمیم‌گیری در بخش‌هاست. مثلا حقوق‌های نجومی یا طرح‌هایی مانند سلامت که بعضی‌ها ۱۰۰ میلیون دریافتی داشتند، اما برخی دیگر دریافت‌های ناچیزی داشتند.

-حقوق باید به عدالت پرداخت شود، ظرفیت‌ها باید بر اساس عدالت توزیع شود. ارزهای ۴۲۰۰ تومانی به صورت رانتی در اختیار برخی‌ها قرار گفت و شاهد قاصله طبقاتی بودیم. این میزان فاصله طبقاتی محصول تصمیم گیری های اشتباه اقتصادی است.

-درباره مسئولیتی که طی این سال‌ها داشتم، همیشه پاسخگو هستم. هر فرد باید نسبت به مسئولیتی که داشته باید جوابگو باشد، ارز ۴۲۰۰ قبل از دوران من تصویب شده است، حالا تصویب شده، چرا درست اجرا نشد؟ یکی از گله‌ها این است که ۴ نفر در اتاق نشسته‌اند، با مدرک‌های مشابه، اما پرداختی‌های متفاوتی دارند.

-اقتصاد را نباید شرطی کنیم، عده‌ای آمدند و گفتند ما زبان دنیا را بلدیم. دانشجوی سال اول بین الملل می داند وسط مذاکرات نباید بگوید خزانه دولت خالی است و یا آب خوردن بسته به مذاکره است.

-هر دولت مسئله مهمش رفع تحریم های ظالمانه است. در کنار این قضیه باید خنثی سازی تحریم ها در دستورکار واقعی قرار بگیرد و اقتصادمان را هم معیشتی نکند.


 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی: حتما کنکور را حذف می‌کنیم

-عمر جوان‌های ما در بهترین و شادترین سال‌های عمرشان را پشت موضوعات خاصی مثل کنکور، سربازی، تحصیل طولانی و گرفتن مدرک‌های متعدد می‌گذرد.

-درباره مهاجرت نخبگان در دولت اخیر که افزایش زیادی هم داشته است. نرخ بیکاری جوان‌ها خیلی بالاست. دولت سلام موضوع خانواده و جوان را دنبال می‌کند، نقش‌افرینان اصلی این دولت، جوانان هستند.

-حتما کنکور را حذف می‌کنیم. ساز و کار سربازی را درست می‌کنیم و به طرح جامعی برای سربازی حرفه‌ای می‌رسیم.

-نزدیک انتخابات که می‌شود از زنان وکوله‌بران و قومیت‌ها حرف می‌زنیم. از زنان استفاده نکنید؛ اگر اینگونه است که من می‌گویم کل کابینه‌ام را خانم‌ها می‌گذارم که دستی بالای دست من نباشد.

-رئیس ستاد من خانمی است که مادر سه فرزند است. خود زن‌ها از ما شایسته سالاری می‌خواهند، نه که از نام آن‌ها سوءاستفاده کنیم. در وضعیتی که همه کاندیداها مسئولیت داشتند، وضع فعلی در بیکاری مرزنشینان ایجاد شده است. اگر راست می‎گوییم جای شعار این‎ها را حل کنیم.



سعید جلیلی: تعارف را کنار بگذاریم این نوع مناظره به مردم کمک نمی‌کند

-یکی از مشکلاتی که کشور پیش نمی‌رود، فرهنگ سیاسی ماست. این نوع مناظره، سوال‌ها و پاسخگویی آیا روی انتخاب مردم تاثیر دارد؟ بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است، اصلا در اینجا بحث نشده است.

-برای مثال مساله روستاها خیالی مهم است، اما تا امروز کسی درباره آن چیزی نپرسیده است. نامزدها از همین فرصت‌های چند دقیقه‌ای استفاده می‌کنند تا حرف‌های‌شان را بزنند، اما برای اینکه کشور جلو برود، باید اولویت بندی کنیم و تعارف را کنار بگذاریم

-این جا جمع شده‌ایم که مردم بهتر بتوانند انتخاب کنند. اگر صحبت از جمهوریت و حضور پرشور مردم می‌کنیم، مردم باید بدانند کدام موضوعات اولویت دارد و حرف‌های نامزدها را بشنوند که انتخاب کنند، نه اینکه حرف‌های پراکنده زده شود.

-مشکل ما نسبت به دولت این است که همه چیز را معطوف به چند کشور کرده‌اند. اگر ۲۰۰ کشور دنیا داریم، باید همه فرصت‌ها را روی میز بگذاریم و مجموعه ای از آن‌ها را بالفعل کنیم.

-ما می‌توانیم کارهای بزگی انجام دهیم و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم. از موضوعات موهوم لولوسازی نکنید. این لولو سازی‌ها و حرف های موهوم درباره کاخ سفید و حسینیه چیست؟

-پاکستان ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد که ۱۶ میلیارد دلار آن را می توانیم از داخل کشور تامین کنیم.