به گزارش «نود اقتصادی»، مهدی شادنوش، گفت: اکنون ۱۴ بیماری نادر و خاص در حمایت‌های ویژه وزارت بهداشت قرار دارند، گفت: این بیماری‌ها شامل دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و نسوج، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اولیه (PID )، سرطان و PHH است. به طور کلی بیماری‌هایی که در کشور باید به صورت خاص مورد توجه قرار گیرند، حدود ۵۴۰ هزار بیمار را شامل می‌شود از بیماران سرطانی گرفته تا نادر و خاص.

آخرین وضعیت واکسیناسیون بیماران خاص

شادنوش در ادامه درباره وضعیت واکسیناسیون بیماران خاص و نادر علیه بیماری کرونا، گفت: بر اساس سند ملی واکسیناسیون بیماران نادر در فاز ۲/۲ قرار داشتند و بعد از سالمندان باید پوشش واکسیناسیون برایشان انجام می‌شد، اما با رایزنی‌ها و ادله‌ای که به کمیته فنی منتقل شد، قرار شد که درصدی از هر محموله واکسنی که در کشور توزیع می‌شود، برای این بیماران اختصاص یابد که از همان اواخر اسفند سال گذشته این تخصیص‌ها اتفاق افتاد و به تدریج در حال واکسیناسیون هستیم.

وی افزود: واکسیناسیون این بیماران تاکنون پوشش مناسبی داشته و بنابر اولویتی که در زمینه بیماران نادر در نظر گرفتیم واکسیناسیون را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال اولویت ابتدا با بیماری‌هایی است که بیماران مبتلا به آن بیشتر نیاز به رفت و آمد به مرکز درمانی دارند، مانند بیماران دیالیزی که سه روز در هفته و هر بار پنج ساعت باید در مرکز درمانی قرار گیرند. در عین حال بیماران تالاسمی، هموفیلی، ام‌اس، اوتیسم و سرطانی‌ها با اولویت کسانی که شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام می‌دهند و… در اولویت قرار گرفتند و این اولویت‌ها طی دستورالعمل جامعی به سراسر کشور ابلاغ شده و در حال انجام است.

وی تاکید کرد: موعد واکسیناسیون برای بیماران به صورت پیامک اطلاع‌رسانی شده و روز، ساعت و محل انجام واکسیناسیون به آنها اعلام می‌شود و می‌توانند مراجعه کرده و واکسن‌شان را دریافت کنند. پیامک برای هر فردی که می‌رود، مختص همان فرد است. در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که وقتی پیامک برای بیماری می‌رفت، به سایر افراد هم اطلاع می‌دادند که در فلان مرکز واکسیناسیون انجام می‌شود. در حالی که فقط واکسن همان شخص آن روز و در آن مرکز آماده تزریق است.

شادنوش گفت: آمارهای واکسیناسیون به بیماران خاص به صورت هفتگی جمع آوری می‌شود. در فاز اول امکان واکسیناسیون حدود ۲۰ هزار نفر را داشتیم و در فاز دوم برنامه‌ای که در حال اجراست برای ۵۰ هزار نفر دیگر است که باید مورد واکسیناسیون قرار گیرند. البته بعد از گروه سالمندان با توجه به اینکه حجم واکسنی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، به شدت افزایش می‌یابد، سرعت واکسیناسیون هم بالاتر می‌رود.

منبع: ایسنا