به گزارش «نود اقتصادی»، مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی از استمرار بارش پراکنده در برخی نقاط خبر داد و گفت: امروز در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، ساحلی خزر، ارتفاعات البرز، شرق یزد، اصفهان و برخی نقاط کرمان بارش پراکنده برف و باران انتظار می‌رود، همچنین در این مناطق کولاک برف و کاهش محسوس دما رخ می‌دهد.

او افزود: امروز در تهران، البرز، قزوین، فارس، بوشهر و هرمزگان وزش باد شدید انتظار می‌رود که در برخی مناطق همراه با گرد و خاک است.

حقیقت با اشاره به اینکه سامانه بارشی از کل کشور خارج می‌شود، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی از دوشنبه تا پایان هفته روند افزایش دما را در کشور شاهد هستیم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به وزش باد شدید در نیمه شرقی به گلخانه داران توصیه می‌شود که مراقب سازه‌های گلخانه‌ای خود باشند.

او در توصیه‌ای به دامداران گفت: با توجه به شرایط جوی و احتمال سوز باد در مناطقی که بارش برف داشتیم، به دامداران توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات و چرای دام اجتناب کنند.

حقیقت ادامه داد:کشاورزان مناطق جنوبی که قصد کشت کینوا را دارند، تا پایان اسفند در مناطق جنوبی کشور و استان‌های قم و سمنان فرصت کشت دارند.

کاهش ۳۴.۷ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار متوسط بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا روز گذشته ۱۰۱.۲ میلی متر بوده که این امر کاهش ۴۰.۷ درصدی بارش نسبت به سال قبل و ۳۴.۷ درصدی دوره نرمال بلندمدت را نشان می‌دهد.

حقیقت در پایان تصریح کرد: بنابر مدل‌های اقلیمی طی روز‌های آتی و هفته اول فروردین بارش چندانی در مناطق مختلف کشور نداریم.

منبع:باشگاه خبرنگاران