به گزارش «نود اقتصادی»، کمال یداللهی، رئیس انجمن ملی انجیر اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در بخش انجیر وجود دارد تعرفه بالای صادرات انجیر به چین است و همین امر باعث شده تا صادرکنندگان این کالا را از طریق ویتنام و هنگ کنگ واردکشور چین کنند. البته در آنجا هم به عنوان کالای قاچاق تلقی شده و سال گذشته نیز بار بسیاری از صادر کنندگان توسط دولت چین ضبط و متحمل ضرر و زیان بسیاری شدند.

وی بیان کرد: ضمن اینکه بخشی از انجیرهای صادر شده به چین هم به دلیل کاهش قیمت ها و شرایط ایجاد شده در بازار عملا به فروش نرسیده است و صادرکنندگان هم نتوانستند پول انجیرهایی که از کشاورزان خریداری کرده اند، پرداخت کنند.

رئیس انجمن ملی انجیر گفت: از وزارت صمت درخواست کردیم که هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند و تعرفه ها به گونه ای باشد که امکان صادرات فراهم شود. در حقیقت لازم است در تعرفه گذاری انجیر تجدید نظر صورت گیرد. 

کمال یداللهی افزود: تعرفه واردات کالا به چین ۳۹ درصد است. از وزارت امور خارجه درخواست کردیم با این کشور مذاکره کنند که یا حداقل تعرفه ترجیحی شود و یا اینکه این تعرفه برای صادرکنندگان انجیر کاهش یابد.