دکتر وحید شقاقی شهری اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با «نود اقتصادی» در واکنش به اظهارات امروز آقای رئیس جمهور در مورد چرخش همزمان چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها گفت: تصویر اقتصاد دهه نود چیزی خلاف گفته‌های امروز آقای روحانی به ما نشان می‌دهد.  رشد اقتصادی ما در دهه نود صفر بوده است. میانگین درآمد مردم ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی ۵ درصد است. در سه ساله اخیر پس از پنجاه سال برای اولین بار رشد هزینه‌های جبران استهلاک سرمایه از رشد سرمایه ناخالص کشور پیشی گرفته و این یعنی زیرساخت اقتصاد ایران در حال مستهلک شدن است.

وی افزود: ضریب جینی که در سال نود ۳۶ درصد بوده در سال نود و هشت به ۴۱ درصد رسیده است. در سه ساله اخیر کشور ۱٠۷ درصد تورم را تجربه کرده است. وضعیت کسب و کار کشور در دهه نود ابدا تعریفی نداشته و ایران از نظر بهبود کسب و کار در رتبه ۱۲٠ تا ۱۳٠ جهانی قرار گرفته است. همه این آمارها با هم یعنی ایران در دهه نود یک رکود تورمی سنگین را پشت سر گذاشته است. تحریم‌ها، بیماری کرونا و خصوصا سوء مدیریت داخلی اقتصاد کشور را به این روز انداخته است. 

این اقتصاددان ادامه داد اگر بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مسئولین توجهی به درون‌زا کردن اقتصاد کشور یعنی مدیریت رشد اقتصاد در داخل کشور می‌کردند الان تبعات تحریم‌ها کمتر به مردم فشار می‌آورد. وقتی سهم مدیریت متغیرهای اقتصادی در داخل کمرنگ می‌شود طبیعی است سهم عوامل خارجی مثل تحریم‌ها یا انتخابات آمریکا بیشتر می‌شوند.