به گزارش «نود اقتصادی»، رسول رئیس جعفری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه و تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: یک مساله که در دوران پهلوی وجود داشت، موضوع درآمدهای سرشار نفتی بود. با توجه به این درآمدهای بسیار زیادی که نصیب شاه شده بود، شاه دیگر به دنبال مطالعه و طرح توجیهی و گوش کردن به نظرات کارشناسی نبود.

وی بیان کرد: شاه تصور می کرد وقتی می گوید باید یک پروژه ای انجام شود، آن پروژه حتما باید انجام شود و کسی به دنبال هزینه و فایده کردن آن پروژه ها نمی رفت.

این استاد دانشگاه گفت: به عنوان مثال، در این زمینه «محمد یگانه» رئیس کل بانک مرکزی، وزیر دارایی، وزیر مسکن و آبادانی و وزیر مشاور در حکومت پهلوی اشاره می کند که فردای ۱۷ شهریور وقتی به دیدار شاه رفته است، شاه باور نمی کرده است که این مردم بوده اند که به خیابان ها آمده اند و مرگ بر شاه گفته اند. این مساله برای شاه غیرقابل تصور بوده که این همه زحمتی که شاه کشیده است را مردم نادیده گرفته اند.

رسول رئیس جعفری بیان کرد: به هر حال به نظر می رسد انقلاب ۵۷ ریشه هایی داشته که بخش عمده این ریشه ها در عدم تدبیر اقتصادی دولت و دربار، رشد درآمدهای نفتی و هزینه کرد بدون ضابطه آن و بی برنامگی و خارج از برنامه بودن حکومت بوده است.