به گزارش «نود اقتصادی»، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مصاحبه با رادیو و تلویزیون مرکزی چین تأکید کرد اقدامات دولت و مردم چین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونای جدید یک الگوی جدید از پیشگیری بیماری‎های همه‎گیر را به جهان ارائه داد.

حریری با اشاره به ناتوانی کشورهای پیشرفته‎ای که منشا شیوع ویروس های بسیار خطرناک مثل آنفلونزهای خوکی، پرندگان و جنون گاوی برای پیشگیری از همه‎گیری این بیماری‎‏ها در جهان و مقایسه آن با تدابیر چین برای پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونای چین گفت: اقدامات پیشگیرانه‎ای که توسط مردم و دولت چین انجام شد به همه دنیا یک الگوی جدید از پیشگیری از همه‎گیری یک ویروس را ارائه کرد. اتفاقاتی که در چین افتاده حتماً به عنوان یک کلاس دانشگاهی در آینده تدریس می‎شود تا مردم جهان یاد بگیرند مدیریت بحران را چگونه باید انجام داد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین پس از آن به موضوع اهمیت اعتماد بین دولت و مردم چین پرداخت و گفت که اعتماد موجود بین مردم و دولت چین علاوه بر نشان دادن سطح بالای مدیریت در این کشور، بسیار مهم‎تر از اقداماتی نظیر ساختن یک بیمارستان در ده روز است. ایجاد اعتماد بین مردم و حاکمیت نیازمند صرف یک زمان طولانی است.

حریری در ادامه ضمن تأیید نگرانی‎های بخش بزرگی از مردم چین از این اتفاق ناگوار از نکات مثبت شیوع ویروس کرونا در روابط چین یاد کرد و گفت: پس از شیوع این بیماری مشخص شد که بین مردم ایران و چین یک پیوند اصولی و یک دوستی عمیق وجود دارد. ما در فضای مجازی شاهد ویدیوهایی از ایرانی‎ها هستیم که با مردم چین و وو هان عمیقاً ابراز همدردی می‎کنند.

او همچنین با پرداختن به نکاتی نظیر ابراز همدری مردم و مقام‎های دولت ایران به عنوان یکی از کشورهای جهان با مردم چین و پیگیری‎ها بازرگانان ایرانی برای رساندن کالاهای پزشکی مورد نیاز به شرکای تجاری خود در چین گفت: این موارد نشان می‎دهد که ما و چینی‎ها یاد گرفته‎ایم در روزهای سختی و ناراحتی به داد هم برسیم که برای آینده روابط دو کشور بسیار خوب است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد تأثیرات شیوع ویروس کرونای جدید بر اقتصاد چین نیز گفت که بدون شک چنین اتفاقی بر اقتصاد چین اثر خواهد گذاشت و افزود: با توجه به تأثیر شیوع این بیماری بر مواردی مثل خرید‎های عید بهار و رفتن به رستوران و گردشگری در روزهای تعطیلات سال نوی چین باید گفت که خرده فروشی، گردشگری، رستوران‎‏ها، هتل‎ها و سینماها همه ضرر کرده‎اند.

او همچنین در مورد توقف موقت تولید در چین نیز تأیید کرد که تأثیر تعطیل شدن خطوط تولید کارخانه‎های چین برای حدود 15 روز بر بازارهای جهانی قابل مشاهده است و برای نمونه قیمت بسیاری از منابع اولیه مثل نفت و فلزاتی نظیر مس، آهن و آلومینیوم ارزان شده است.

با این حال حریری در ادامه صحبت‎های خود افزود: همه این ضررها در برابر مجموع اقتصاد چین خیلی بزرگ نیست و مطمئن هستم ظرف چند هفته آینده و با آغاز به کار خطوط تولید و کسب و کارها در چین این ضررها نیز جبران خواهد شد. دوستان چین با توجه به آگاهی از سختکوشی مردم چین و توانایی آنها برای این ضررها به هیچ وجه نباید نگران باشند.