به گزارش «نود اقتصادی»، مسعود نیلی، مشاور اقتصادی سابق رئیس جمهور اظهار داشت: عزم جدی برای اصلاح سیاست‌های اقتصادی وجود ندارد. دولت حساب می‌کند که یا باید اعتراف کنم که با ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌توانم ۱۴، ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی تامین کنم و مجبور هستم در اینجا تجدیدنظر کنم، یا باید چگونگی حل مشکل را به زمان بسپارم.

وی بیان کرد: مشکل ما این است که هر زمان منابع ما زیاد است تصمیم های ما نادرست است و وقتی منابع کم می شود تازه می‌خواهیم به سمت اعتدال حرکت کنیم. اصطلاحاتی که ما از آن صحبت می‌کنیم در شرایطی که منابع کم است، هزینه دارد. این اصلاحات را باید در سال‌های پیش انجام می‌دادیم که درآمدهای نفتی بر قرار بود.

مشاور اقتصادی سابق رئیس جمهور افزود: اگر قرار است دولت در بودجه خود اصلاح کند این کار خواه ناخواه به زندگی مردم فشار وارد می کند. ما اصلاحات اقتصادی را تا زمانی که مجبور نشویم انجام نمی‌دهیم. اما چه زمانی مجبور می‌شویم؟ زمانی که دولت و به تبع اش مردم به شدت در فشار هستند. در این حالت قدرت تحمل مردم هم زیاد نیست که بتواند اصلاحات شما را تحمل کنند.

وی تاکید کرد: زمانی که وضع مردم خوب بود یک سال قیمت بنزین را پایین آوردند و گفتند این عیدی به مردم است. حالا می‌خواهیم آن عیدی را قطع کنیم؟ الان می‌گوییم کاش زمانی که درآمد نفتی کشور برقرار بود در مترو سرمایه‌گذاری می‌کردیم، حمل و نقل عمومی را توسعه می‌دادیم تا زمانی که قیمت انرژی را اصلاح می‌کنیم فشار به زندگی مردم وارد نشود.

مسعود نیلی افزود: زمانی که قیمت نفت بالا است درآمد آن را در این بخش‌ها هزینه نمی‌کنیم چون می‌گوییم چرا سودش به رئیس جمهور بعدی یا کس دیگری برسد. وقتی هم قیمت نفت پایین می‌آید و در فشار قرار می گیریم، مجبور می‌شویم جعبه فرمان را به سمت اصلاح بچرخانیم که اصلاحاتمان نیم‌بند و غیر کارآمد است.

وی با بیان اینکه در سطح کارشناسی اتفاق هایی در بودجه افتاده که خوب است، اما تعبیر انقلاب برای این اتفاقات اغراق‌آمیز است،‌ گفت: با مسائلی که در ماجرای بنزین پیش آمد به نظر می‌رسد که مسیر اصلاحات اقتصادی در افق شروع چندان ممکن نباشد. در مورد فروش اموال دولتی هم نمی توان یکباره یک افق انقلابی را در نظر گرفت. ممکن است بگویید هزار میلیارد درآمد از فروش املاک دولتی در بودجه امسال قرار می‌دهم و اگر موفق شدم آن را در بودجه سال بعد به ۱۲۰۰ میلیارد افزایش می‌دهم.

مشاور اقتصادی سابق رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی عدد نزدیک صفر امسال را به ۵۰ هزار میلیارد در بودجه سال پیش رو افزایش می‌دهید تحقق آن چندان ممکن نیست. من چندان محتمل نمی دارم که این اتفاق رخ دهد.چون اصلا اموال دولتی کجاست که بتوان ۵۰ هزار میلیارد تومان اش را فروخت؟ به نظرم اگر ۵ هزار میلیارد تومان هم از این املاک فروخته شود، دستاورد بزرگی است وقتی برای سالیان سال حدود ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌اید که ناگهان کاهش پیدا می‌کند و شوکی است که وارد خواهد شد. مانند سیلی که آمده و نمی‌تواند منکر آن شوید. ممکن است آن را به جایی هدایت کنید که اثرش کمتر دیده شود اما نمی‌توان انکار کرد که این شرایط وارد بودجه می‌شود و دولت را فقیر می‌کند و دولت که فقیر شد مردم هم آسیب می بینند. آن هم در کشوری که خیلی دولت محور است و دولت در همه جا وعده خدمات رفاهی به مردم داده است.

مسعود نیلی در پایان افزود: فشارهای خارجی که به ما وارد می‌شود ناراحت کننده است اما اشتباه هایی که خودمان مرتکب شده ایم و فشارهایی که روی دوش خودمان گذاشته‌ایم هم کم نیست. مشکل صندوق بازنشستگی و بازار انرژی و سیستم بانکی که ربطی به آمریکا نداشته است. اینکه ما هنوز گندم را به شیوه کشورهای کمونیستی میخریم ربطی به آمریکا ندارد.