به گزارش «نود اقتصادی»، اکبر افتخاری، معاون سابق اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، با حکم محمد شریعتمداری وزیر کار، به عنوان مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شد.

اکبر افتخاری از ۲۷ خرداد ماه سال ۹۷ تا همین دیروز به عنوان معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشغول به کار بود.

انتصاب اکبر افتخاری به مدیریت عاملی صندوق بازنشستگی کشوری، در حالی رخ داده که بعد از جدایی جنجال برانگیز میعاد صالحی از صندوق بازنشستگی کشوری در ۲۲ مرداد ماه امسال، نعمت‌الله ایزدی، رئیس فعلی هیات مدیره به صورت همزمان به عنوان سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری هم منصوب شد.

از نعمت‌الله ایزدی با حقوق خالص دریافتی دریافتی ماهانه ۲۱ میلیون تومان به عنوان یکی از مدیران نجومی بگیر هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری یاد می‌‎شود.

تاخیر ۵ ماهه در معرفی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، در ماه‌های اخیر این ذهنیت را ایجاد کرده بود که دستان محمد شریعتمداری برای معرفی گزینه مدیریت عاملی صندوق مذکور به شدت خالی است.

به طور معمول معرفی مدیرعامل برای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی دارای سرپرست، بیشتر از سه ماه طول نمی‌کشد اما صندوق بازنشستگی کشوری با این عرض و طول دستکم ۵ ماه است که با سرپرست اداره شده است.

صندوق بازنشستگی کشوری دارای ۱۱۳ شرکت کنترلی و مدیریتی است. این شرکت‌ها در قالب پنج هلدینگ انرژی، مالی، غذایی و دارویی، عمران و ساختمان و هلدینگ صنایع، معادن و گردشکری فعالیت می‌کنند.

صندوق بازنشستگی کشوری پس از صندوق تامین اجتماعی، دومین صندوق بزرگ بازنشستگی ایران است که در سال ۹۷ تعداد بیمه‌ شده اصلی این صندوق یک‌ میلیون و ۳۷۶ هزار نفر و تعداد مستمری‌بگیران این صندوق یک‌ میلیون و ۲۷۷ هزار نفر بوده است.

شاخص نسبت پشتیبانی در این صندوق به عدد یک نفر رسیده که این امر نشان می‌دهد صندوق به‌هیچ‌ وجه نمی‌تواند برای پرداخت مستمری بازنشستگان فقط به منابع ورودی بیمه اکتفا کند!