به گزارش «نود اقتصادی»، تبصره ۱۴ بودجه مهمترین و به قول معروف‌، مردمی‌ترین تبصره بودجه است. اینکه درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها چقدر خواهد بود و چقدر از این درآمد قرار است به مردم برسد، در این تبصره مشخص می‌شود درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها امسال بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان بود که قرار است این درآمد در بودجه سال آینده به بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. از این میزان درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومان به یارانه نقدی و ۳۰ هزار میلیارد تومان به یارانه بنزین تعلق دارد و مابقی در اختیار دولت است.

بر اساس پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس، احتمال دارد یارانه نقدی و یارانه معیشتی با یکدیگر ترکیب شده و مبلغ ۷۵ هزار تومان شود. یارانه معیشتی به حساب خیلی از مردم واریز نشده اما دولت می‌گوید به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌کند.

میانگین دریافت هر نفر از این یارانه ۵۰ هزار تومان است. برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده‌اند یارانه معیشتی با رقم ۳۰ هزار تومان به همه مردم پرداخت شود تا اعتراضات هم پایان یابد. یارانه نقدی ۴۵ هزار تومان است که با افزایش یارانه معیشتی به میزان ۳۰ هزار تومان به ۷۵ هزار تومان می‌رسد.

همچنین در این طرح آمده ۵ هزار میلیارد تومان از ۳۱ هزار میلیارد تومان حاصل از افزایش قیمت بنزین، در اختیار نهادهای حمایتی قرار گیرد تا یارانه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بیش از ۱۰۰ هزار تومان شود. این پیشنهادات در جلسه یکشنبه این هفته کمیسیون تلفیق مجلس مطرح خواهد شد.