به گزارش «نود اقتصادی»، حجت الله میرزایی معاون وزیر کار اظهار داشت: پیشنهاد می‌دهم زباله را مثل بقیه کالاها در بورس عرضه کنند؛ یعنی شرکت‌هایی رسمی مسوولیت تفکیک را داشته باشند؛ هر منطقه‌ای را به یکی از این شرکت‌ها واگذار کنند و پسماند جمع‌آوری و تفکیک‌شده در بورس اختصاصی خودش عرضه شود و کسانی که به آن نیاز دارند، از بورس زباله بخرند. 

وی افزود: مثلاً کسی که به مواد اولیه پلاستیکی برای تولید سبدهای پلاستیکی برای فروش در بازار داخل یا صادرات نیاز داشته باشد به‌زحمت می‌تواند مواد اولیه خود را که از بازیافت زباله‌های پلاستیکی به دست می‌آید، پیدا کند. چون سازوکار قانونی و شفافی برای بازیافت زباله و تهیه زباله بازیافتی وجود ندارد. 

میرزایی بیان کرد: در حال حاضر یک رفتار مافیایی در موضوع زباله وجود دارد؛ محدودیت‌های جدی برای مصرف‌کنندگان واقعی زباله‌ها وجود دارد، بازار زباله‌های بازیافتی کاملاً غیررسمی و غیرشفاف است؛ امکان ردگیری آنها نه از حیث کیفی و نه از نظر قیمتی وجود ندارد و در بازار مبهم و غیرشفافی که پدید آمده امکان هر نوع تقلبی وجود دارد. 

وی در پایان افزود: حتی ممکن است برخی از رفتارهای مجرمانه در قالب جمع‌آوری زباله انجام شود که هیچ‌کس هم مسوولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد.