به گزارش «نود اقتصادی»، مهدی کریمی تفرشی عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران اظهار داشت: سال گذشته وقتی بحث افزایش نرخ ارز مطرح شد دولت وعده داده بود که کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شود اما با این حال شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی و رشد تورم بودیم.

وی بیان کرد: در آبان ماه امسال بدنبال افزایش ۳ برابری نرخ بنزین و اغتشاشات بعد از آن باز هم وعده داده شد که افزایش قیمت در هیچ کالایی نخواهیم داشت. ولی متاسفانه باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار و حتی در مورد کالاهای اساسی هستیم. قیمت اقلامی همچون برنج، حبوبات، مواد شوینده، لبنیات و ... با نوساناتی در بازار رو به رو شده است. بازار برخی دیگر از اقلام اساسی به سبب کاهش قدرت خرید خانوار در رکود به سر می‌برد.  

کریمی تفرشی بیان کرد: بعلاوه در محصولات پروتئینی، سلولزی و بهداشتی و پلاستیکی هم افزایش قیمت اتفاق افتاده است. قیمت میوه و تره‌بار گاها بین ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد داشته و بنابراین به‌طور غیرمستقیم بر هزینه تولید و در نهایت قیمت مصرف‌کننده تأثیر گذاشته‌ است.

وی در ادامه گفت: سیب، پرتقال و موز بیشترین گرانی را در میوه‌ها داشتند که اغلب این گرانی‌ها را به افزایش هزینه حمل و نقل میوه‌ها نسبت می‌دهند. برخی وانت‌بارها هم بدون هیچ دستورالعمل و بخشنامه‌ای، کرایه حمل بار را به بهانه سهمیه‌بندی بنزین بالا برده‌اند. این مسئله، قیمت تمام شده میوه و صیفی‌جات را برای میوه‌فروشان افزایش داده و موجب شده آنها نیز نرخ‌های خود را تغییر دهند. هرچند ۸۰ درصد کامیون‌های حمل میوه، گازوئیلی هستند.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران بیان کرد: متاسفانه این افزایش قیمت‌ها در محصولات پروتینی مانند مرغ و گوشت هم اتفاق افتاده و این موضوع بر میزان تقاضای مردم اثر گذاشته است. لوازم پلاستیکی و فلزی افزایش قیمت بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کردند. مردم به‌واسطه افزایش قیمت بنزین تحت‌فشارند و اگر بخواهیم نرخ کالاهای اساسی را هم تغییر دهیم قیمت این کالاها حدود صددرصد افزایش می‌یابد و درآمد مردم پاسخگوی این افزایش قیمت نیست.