به گزارش «نود اقتصادی»، میثم زالی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در قزوین اظهار کرد: با مصوباتی که در ستادهای تسهیل کشور و استان‌ها عنوان کردیم، تلاش شده است تا بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی شناسایی شده و با کمک دستگاه‌ها و بانک‌ها حل شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون برای ۶ هزار واحد تولیدی و صنعتی استان تصمیم‌گیری شده و با اجرای مصوبات کارگروه‌های استانی، تعدادی از واحدهای مشکل‌دار به چرخه تولید بازگشته و فعال شده‌اند.

زالی ادامه داد: نزدیک به ۵۰ درصد مصوبات ستادهای تسهیل در کشور اجرایی می‌شود که در مسیر اجرایی با مشکل روبه رو هستیم و به کمک دادستانی و دستگاه قضائی و دستگاه‌های خدمت رسان استان‌های مختلف در اجرای مصوبات ستاد تسهیل تلاش می‌کنیم.

دبیرستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور بیان کرد: برخی از واحدها در کشور فرسوده‌اند و توجیه اقتصادی خوبی برای ادامۀ روند تولید با روش گذشته را ندارند اما سایر واحدها می‌توانند ظرفیت احیا و بازگشت به چرخه تولید را داشته باشند.

وی مطرح کرد: بالغ بر ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور تعطیل است و تلاش می‌کنیم تا رویۀ ملی را به سمت حمایت از تولید اصلاح کنیم و اگر مقام معظم رهبری نزدیک به یک دهه با نام گذاری سال‌ها به نام تولید و اقتصاد مسیر را برای مسئولان نامگذاری می‌کنند، باید دغدغۀ همه این باشد که تولید احساس شود؛ ما نیز در سال‌جاری جدی تر از گذشته در اجرای رهنمودهای رهبری تلاش می‌کنیم.

زالی تصریح کرد: اتمام حجتی برای تمامی بانک‌ها و واحدهای تولیدی است که هیچ اقدامی در راستای تعطیلی یا بروز اختلال در واحد تولیدی نباید صورت بگیرد و ما در ستاد تسهیل به دستور وزیر به دنبال شناسایی قوانین مخل تولید هستیم و قوانین مخل تولید را به نوعی حل کنیم؛ به نحوی با کمک سران قوا و مجلس این موانع حل شود سال آینده در مسیر رفع موانع تولید گام‌های جدی برداشته می‌شود.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور خاطرنشان کرد: خبر خوشی را برای تولیدکنندگان داریم و اینکه یک مصوبۀ مهم در هشتاد و پنجمین جلسۀ ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آماده اجرا شده که این مصوبه شامل تعیین تکلیف بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها است.

وی گفت: بانک‌ها توان محدودی در پرداخت تسهیلات دارند و ما با این مصوبه به واحدهای تولیدی کمک می‌کنیم تا همه را از سرفصل بدهکاران جاری خارج کنیم و بدهی خود را با کمک دولت بپردازند و در صورت تحقق این امر، رونق تولید در دوماه پایان سال جاری محقق شود و بسیاری از واحدها به چرخه تولید باز گردند.

زالی یادآور شد: این مصوبه از سوی شورای پول و اعتبار هفته آینده به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و اگر این طرح عملیاتی شود در دو ماه پایانی سال شاهد گشایش مهمی در حل مشکلات تولید خواهیم بود.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور اضافه کرد: حدود ۶۰ درصد از مراجعان کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را افرادی تشکیل می‌دهند که برای تعیین تکلیف بدهی بانکی درخواست و مطالبه دارند و اگر مصوبۀ هشتاد و پنجمین جلسه ستاد تسهیل عملی شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی یادآور شد: ستاد تسهیل اعتباراتی را ندارد و به کمک سیستم بانکی ورود پیدا می کند و ما یک تبصره ۱۸، رونق تولید و نوسازی و بازسازی را در ستاد داریم که از ابتدای  سال جاری تا امروز، در سیستم بانکی رقمی معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان در سامانه بهین یاب ثبت شده که پرداخت شده که البته رقم کمی است؛ ما به همین دلیل از بانک مرکزی درخواست کردیم تا مصوبۀ تعیین تکلیف را انجام دهد و تحقق تعیین تکلیف، می‌تواند کمک مؤثری به صنعتگران و تولیدکنندگان داشته باشد.

زالی مطرح کرد: کارگروه‌های استانی ما هیچ محدودیت اختیارات ندارند و بانک‌ها موظفند براساس آن اختیارات به مصوبات عمل کنند و از تهران اختیار بگیرند و مصوبات را انجام دهند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.