به گزارش «نود اقتصادی»، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با انتقاد از دریافت مالیات بر ارزش‌ افزوده از کالا‌های سبد خانوار اظهار کرد: بازنگری در کالا‌های مشمول معافیت سبد خانوار در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده که برای این موضوع چند سناریو پیش‌رو است.

محمد آقاطاهر با اشاره با اینکه دریافت سه درصد ارزش‌افزوده ترجیحی از کالاهای معاف یکی از سناریوی مطرح شده در قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده به شمار می‌رود، افزود: پس از مطرح شدن این سناریو نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که ممکن است این امر منجر به افزایش قیمت شود، به همین خاطر تصمیمات دیگری را اتخاذ کردند.
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: نمایندگان کمیسیون اقتصادی تصمیماتی مبنی بر حذف مالیات بر ارزش‌افزوده از کالا‌های معاف همچون قند و شکر و ماکارونی اتخاذ کردند در حالی که به اعتقاد بنده ماکارونی ارزان‌ترین غذای موجود برای اقشار ضعیف جامعه به شمار می‌رود که دریافت مالیات و حذف معافیت می‌تواند آسیب جدی به اقشار کم‌درآمد وارد کند.
وی با اشاره به اینکه حذف مالیات از کالا‌های سبد خانوار مشکلات متعددی را برای دهک‌های کم‌درآمد جامعه دربر دارد، بیان کرد: با دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، قیمت کالا‌ها حداقل تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد که این امر نشان می‌دهد مسوولان ذی‌ربط چکش‌کاری لازم را روی موضوعات نکردند.


رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با انتقاد از اتخاذ تصمیمات دولت بدون نظرخواهی از بخش خصوصی گفت: با توجه به توزیع شش تا هفت هزار قلم کالا توسط بنکداران در کشور، انتظار می‌رفت مسوولان ذی‌ربط از نظر ما استفاده می‌کردند و به جای حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کالا‌های سبد خانوار، مالیات بر ارزش‌افزوده سیگار و نوشابه را افزایش می‌دادند.
به گفته وی، نمایندگان کمیسیون اقتصادی به سبب مضر بودن قند و شکر به دنبال حذف مالیات بر ارزش‌افزوده آن هستند در حالی که شکر جزو مواد اولیه اکثر کالا‌های سبد خانوار و داروسازی به شمار می‌رود که حذف مالیات از آن می‌تواند منجر به نوسان ۹ تا ۱۵ درصدی قیمت نهایی کالا‌ها شود.
آقاطاهر با تاکید بر بازنگری بر حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کالا‌های سبد خانوار بیان کرد: انتظار می‌رود نمایندگان مجلس قبل از تصویب این قانون بازنگری جدی بر این موضوع انجام دهند به طوری که مالیات بر ارزش‌افزوده کالا‌هایی همچون نوشابه و سیگار را افزایش داده تا با دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده مجدد از تولیدکنندگان فشار بیش از پیش بر اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه وارد نشود.
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با انتقاد از اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: در دو دوره پنج ساله قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به طور آزمایشی اجرا شد که تاکنون نواقص آن برطرف نشده و همواره کسبه نسبت به اجرای این قانون اعتراضاتی دارند و معتقدند چرا جرایم و اجرای این قانون تنها منحصر به اعضای عمده‌فروشی است و بزرگ‌ترین زنجیره که سوپرمارکت‌ها و خواربارفروش‌ها هستند شامل این قانون نمی‌شوند؟