به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از روابط عمومی کارگزاری بورس بیمه ایران، مهدی محمود رباطی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران در این مراسم افتتاحیه در جمع مدعوین اظهار داشت :کارگزاری بورس بیمه ایران با هدف و سیاست افزایش تعداد شعب در استان هایی که دارای پتانسیل فعالیت در بازار سرمایه هستند، اقدام به افتتاح شعبه در استان قم کرده است.

رباطی، ضمن ابراز خوشحالی از توسعه و گسترش فضای سرمایه در کشور خاطر نشان کرد: باعث خوشحالی است که درک و بینش در بین سیاستگزاران کشور و دیدگاه حاکمیتی ایجاد شده و این مهم در مجموع باعث عبور آینده اقتصاد ایران از مسیر بورس خواهد بود.

مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران با تاکید بر ضرورت ارتقاء فرهنگ جامعه در زمینه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار خاطر نشان کرد: در همین راستا این شرکت سیاستی را در پیش گرفته که از پتانسیل های بالقوه فیزیکی و ارتباطی انجمن های صنفی بیمه ایران در استان ها استفاده و آن را به بالفعل تبدیل نماید.

رباطی همچنین ظرفیت قم در حوزه بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: توانایی های بالای قم در بازار مذکور تاکنون مغفول بوده است و طبق مطالعات صورت گرفته قم به لحاظ حضور شهرک های صنعتی و بورس کالا و همچنین از نظر گردش بالای نقدینگی که در آن جریان دارد، یک قطب اقتصادی مهم کشور به شمار می آید.

وی ادامه داد: شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران در برنامه ریزی هایی که برای گشایش نمایندگی های جدید خود در کشور دارد، در سال جاری پس از افتتاح شعبه شیراز نمایندگی خود را در قم نیز فعال کرد.

وی یادآور شد: به طور حتم با پشتیبانی ستاد مرکزی کارگزاری بورس کشور و همچنین همراهی و حسن نیت بیمه ایران در قم و انجمن های صنفی وابسته به آن و قول مساعدت و یاری اداره کل اقتصاد و امور دارایی این استان، شرکت کارگزاری قم می تواند به پایگاه جدی بازار سرمایه در کشور تبدیل شود.

رباطی در بخش دیگری از سخنان خود بیمه ایران را قطب صنعت بیمه و در بردارنده ۴۰ درصد سهم بیمه کشور دانست و گفت: بیمه ایران یکی از قدیمی ترین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی است و در تمام روستاها و شهرستان های کشور دارای شعبه و نمایندگی می باشد.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته به دلیل وجود نگاه دولتی و غیر اقتصادی به بازار سرمایه بخش کارگزاری بورس بیمه ایران فعال نشده بود اما یک سال قبل با تغییرهایی که در این نگاه ایجاد شد، فعالیت جدی را شروع، و ارتقا قابل توجهی را نیز در صنعت کارگزاری کسب کرد و این روند ادامه خواهد داشت.

 

رباطی ادامه داد:  سرمایه گذارانی که وارد بازار بورس شدند تا کنون توانسته اند درآمد و منفعت بالاتری نسبت به فعالین بازار ملک و طلا و… کسب کنند و در آینده نزدیک با ورود جوانان به بازار سرمایه و سطوح مدیریتی کشور بیش از پیش شاهد جهت گیری اقتصاد از بازار بانک محور، به بورس و بازار سرمایه خواهیم بود و تغییرات در این مسیر صورت خواهد گرفت.

رباطی در خصوص توسعه کارگزاری، افزایش هوش مالی در افراد را ضروری خواند و بیان کرد: این ارتقاء باعث افزایش توان سرمایه گذاری و توان کار آفرینی خواهد شد.

وی افزود: این بخش از بیمه ایران با سیاست استفاده از پتانسیل بیمه ایران در استانها و پتانسیل ارتباطی انجمنهای صنفی خواهان گسترش فرهنگ سرمایه گذاری در کشور است که امیدوارم بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

علیپور مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان قم که در این مراسم افتتاحیه حضور داشته، با اذعان به اینکه واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی استان نیازمند مساعدت مالی هستند، گفت: بیش از ۸۰ درصد این نیازها توسط بانک ها تامین می شود، و بازار سرمایه در آن سهمی ندارد، در حالی که مزیت های اقتصادی بیشتری دارد و شیوه کار با آن مقرون به صرفه تر و از دقت بالا و اشتباهات کمتری برخوردار است.

علیپور با اشاره به ویژگی های بازار بورس تصریح کرد: توجیه اقتصادی، شیوه کار با بازار سرمایه، دقت نظر بالا، اشتباه کمتر، و .... استفاده از بازار سرمایه را نسبت به تسهیلات بانکی پر منفعت تر می کند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان قم خاطر نشان کرد: سال گذشته جلسه تأمین مالی برای مدیران دستگاههای اجرایی برگزار شد که در نظر داریم از ماه بعد با همایش سرمایه گذاری استانی، و در سال آینده همایش به یاد ماندنی تسهیل سرمایه گذاری را در استان برگزار نماییم .

وی افزود: ظرفیت‌های استان قم خاص است و ویژگی‌های بسیاری دارد که نیازمند توجه است، دراین خصوص نیاز است فرهنگ سرمایه‌گذاری در این استان ایجاد شود تا بتوان از ظرفیت‌های اقتصادی استفاده کنیم؛ قم نسبت به استان‌های دیگر باید ویژه‌تر دیده شود و با توجه به آشنایی که نسبت به فعالان اقتصادی در استان قم وجود دارد، این استان هیچ مشکل و مانعی در جهت توسعه و رونق بازار سرمایه نخواهد داشت.

 

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان قم بیان کرد: واحدهای تولیدی نیازمند حمایت هستند که اکنون بیشترین فشار بر روی سیستم بانکی استان است که مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ لازم است از ظرفیت بازار سرمایه در جهت رونق تولید استفاده کنیم زیرا نسبت به نظام بانکی مزیت‌های بسیاری دارد.

حسین مروجی مدیر تالار بورس قم نیز در این جلسه عنوان کرد: در حال حاضر 26کارگزاری بورس در استان قم فعال هستند که امیدواریم روند توسعه بازار سرمایه در استان قم رشد پیدا کند که یکی از راه‌های توسعه، افتتاح شعب کارگزاری در استان است.

 

وی ادامه داد: سال 98 در بازار بورس، از جهت شاخص و حجم معاملات سال رکورد شکنی بوده است و در استان قم نیز شاهد رشد چشمگیر حجم معاملات و شاخص‌ها بوده‌ایم.

مروجی تصریح کرد: در 6 ماه نخست سال جاری، 620میلیارد تومان معاملات کل بورس قم بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 110درصد رشد داشته است.

علی قطبی مدیر کا بیمه ایران استان قم از دیگر حاضرین این مراسم افتتاحیه با اشاره به سرمایه بیمه ایران در کنار بورس تصریح کرد: بورس و بیمه هر دو پشتوانه و امید به آینده هستند، و اگر دست در دست هم برای اقتصاد و آینده خانواده تلاش کنند برای همه مفید واقع می شوند.

قطبی عنوان کرد: وی تصریح کرد: بیمه ایران در مقایسه با سال گذشته 51 درصد در زمینه تولید حق بیمه رشد داشته و توانسته میزان پرداخت خسارت را با مدت 20 روز انجام دهد.

مدیر عامل بیمه ایران در قم گفت: ما در سال جاری 110 میلیارد تومان حق بیمه دریافت کردیم که از این میزان 99 میلیارد خسارت پرداخت شده است.