به گزارش «نود اقتصادی» برومند چهارآئین، عضو هیات‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران درخصوص دلایل افزایش قیمت مرغ در کشور گفت: قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ زنده بر اساس نرخ مصوب نهاده‌های دولتی و با 10 درصد سود متعارف به‌طور متوسط 9700 تومان در واحدهای تولیدی است و این در حالی است که حدود 20 درصد از نهاده‌های مورد نیاز تولید از جمله کنجاله سویا و ذرت به صورت دولتی به مرغداران تحویل داده می‌شود و مرغداران مجبور هستند 80 درصد دیگر را در بازار آزاد خریداری کنند.
وی افزود: قیمت نهاده‌های دولتی به این ترتیب است که سویا 2700 تومان، ذرت 1650 تومان و جوجه 2450 تا 3000 تومان به مرغداران تحویل داده می‌شود (البته در حال حاضر قیمت جوجه 1800 تومان است البته باید توجه داشت که قیمت مرغ براساس قیمت نهاده‌های 45 روز پیش آن محاسبه می‌شود) این در حالی است که در بازار آزاد قیمت سویا 3200 تا 3500 تومان و ذرت 1800 تومان است.
این فعال اقتصادی و تولیدکننده مرغ تصریح کرد: از طرف دیگر قیمت واکسن‌های کیفی (اگر در کشور قابل‌دسترسی باشد) در دو ماه گذشته حداقل سه برابر افزایش پیدا کرده است، به‌طوری که قیمت یکی از این واکسن‌ها از 210 هزار تومان به 700‌هزار تومان و دیگری از 41 هزار تومان به 115 هزار تومان رسیده است. متاسفانه با قدمت بیش از یک قرن از عمر موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی هنوز حدود 60درصد واکسن‌های مورد نیاز صنعت طیور وارداتی است.
وی افزود: قیمت ریزمغذی‌ها از جمله لیزین و متیونین نیز که برای رشد مرغ بسیار ضروری است به صورت بسیار نامتعارف افزایش و تا مرز 80 هزار تومان رسیده است.
چهارآئین گفت: بازار مرغ کشور یک بازار رقابتی است و قیمت آن وابسته به مکانیسم عرضه و تقاضاست و به همین دلیل هیچ دلیل موجهی برای دخالت دولت در قیمت‌گذاری این محصول وجود ندارد. 14 تا 15 هزار مرغدار گوشتی در سراسر کشور  برخلاف تکلیف قانونی دولت از جمله ماده 5 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پایه مورد نیاز تولید از دسترسی به اطلاعات مورد نیاز محروم شده‌اند و به‌طور کاملا مستقل و غیرهماهنگ اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند و نمی‌توانند درباره این محصول قیمت‌گذار باشند بلکه کاملا قیمت‌پذیر هستند.
این فعال صنعت مرغ یادآور شد: قیمت مرغ زنده در حال حاضر برای مرغداران منطقی شده و آنها در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ زنده را به طور متوسط با قیمت 9700 تا ده هزار تومان عرضه می‌کنند که طبیعتا با حاشیه سود 10 درصدی قیمت این محصول به این قیمت فعلی رسیده، این در حالی است که تا دو ماه پیش قیمت مرغ زنده 6500 تومان بود با این حال قیمت مرغ کشتار روز نیز به 14هزارو500 تومان رسیده و در برخی مناطق بالای شهر تهران به بیشتر از این قیمت رسیده است.
وی درخصوص دلایل نایاب شدن مرغ در برخی استان‌ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی استان‌ها توان تولید مرغ به‌اندازه نیاز داخلی استان خود را ندارند و مجبورند نیاز خود را از استان‌های همجوار وارد کنند که با توجه به کاهش عرضه، بروز مقطعی چنین شرایطی دور از ذهن نیست.
چهارآئین افزود: در برخی استان‌ها هم برخلاف قانون تجارت، مقامات محترم محلی مانع خروج مرغ از استان به استان‌های دیگر می‌شوند که این‌گونه تصمیمات علاوه بر آن‌که حلال مشکل کنونی نیست بلکه آن را تشدید می‌کند.
عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران ضمن گلایه از دولتمردان گفت: گرچه به دلیل ساختار و بازار رقابتی تولید گوشت مرغ، تشکل‌ها مخالف ورود دولت محترم در امر قیمت‌گذاری مرغ هستند، ولی گلایه تشکل‌ها این است که قیمت مرغ برخلاف ضوابط موجود بدون حضور نمایندگان واقعی مرغداران گوشتی کشور در کارگروه تنظیم بازار بررسی شده و به همین دلیل قیمت مرغ به صورت غیرمنطقی 12900تومان تعیین‌شده است. این قیمت با واقعیت‌های تولید فاصله زیادی دارد. نمی‌توان در بلخ نشسته و برای بغداد نسخه نوشت. این قیمت گرچه به‌ظاهر به سود مصرف‌کنندگان است اما با کاهش انگیزه تولید در تولیدکنندگان در آینده بسیار نزدیک سبب کاهش تولید Eو افزایش انفجاری قیمت‌ها خواهد شد.
وی درخصوص دلایل کمبود مرغ اذعان کرد: گرمی هوا در بازه زمانی 15 خرداد تا 15 شهریور همه‌ساله سبب کاهش وزن‌گیری جوجه‌های گوشتی می شود.